Förhatliga kardborrband

Någon har sagt att kardborrband är en av dom bästa uppfinningar som gjorts. Kan hålla med om detta men varför skall man gå till överdrift med allt!? Det finns vissa material som inte alls går ihop. T.ex. kardborrband och fleece. Jag menar då dom lite tunnare kvaliteerna, där kardborrbandet river upp fleecen, när dom möts. Varför måste det vara kardborrband på allt? Om man gör en jacka där slån över blixtlåset fäster med kardborrband och sedan har ett nätfoder i jackan där kardborret fäster, hur tänker man då? Förut gick det ju bra med knäppen i sådana slåar. Om fickorna stängs med kardborrband, så fastnar jag varje gång med mina wristgaiters av fleece, om jag skall ta något ur fickan. Kardborrband på t.ex flytvästen sliter sönder dyra T-shirts som man har under västen. Det finns massor av exempel. Man skulle gärna göra tillverkarna uppmärksamma på detta problem, - eller bryr dom sig inte? Allt ser ju fräscht och fint ut när det är nytt. Finns det någon tillverkare som har synpunkter?

C.
 
Kardborre

Håller helt med dig... kardborre är ju kanon ibland men inte hela tiden!

Har förstört många fina tröjor och annat av att kardborren har rivit sönder eller noppat....

/Krister
 
Kan bara instämma. Även om kardborre är praktiskt på många sätt, så fastnar det ffa i sömmarna till fleecekläder, i underställ, i innervantar (något så förb*nnat), i nätfoder och mot huden (när man har torr hy om vintern så är kardborre ingen höjdare). Dessutom blir det problem när kardborren nötts ut, eller när det fastnar ludd eller snö i den.

Samtidigt kan ju knappar och dragkedjor orsaka en massa pill och svordomar (och förfrysning...) om de inte är rätt dimensionerade. Så jag har inte nåt vattentätt alternativ.
 
Starkt bifall härifrån också. Hur många gånger har jag inte svurit över att ullvanten fastnar i ärmslutskardborren när jag skal stänga den?

Jag letar fåfängt efter gamla hederliga lösningar på nya kläder, men det är ju nästan omöjligt att hitta (förutom hos en inte okänd svensk dyr klädproducent). Funderar allvarligt på att sprätta bort kardborren och sy på nåt vettigt på en del kläder jag använder mycket.
 
Ha ha. Kul att se att man inte är den enda som inte gillar kardborre! Jag har dock redan lärt mig att undvika saker med kardborre. För precis som ni så har också jag förstört mycket med den tröttsamma fästningsuppfinningen! Den slits ju också ut efter ett tag, så för saker som skall hålla länge skall kardborre absolut undvikas.
 
Jag har köpt en Fjällräven Tjäktja jacka och kardborren på den är så tät/slät så man kan knappt tro att den kan fungera - men det gör den och väldigt bra med. Jag får återkomma med om man löst detta I-landsproblem med den här typen av kardborre :)
 
tryckknappar i vindslån

Tex i vindslån på jackan ist f kardborre ger bättre ventilationsmöjligheter
Är kardborre billigt och ökar vinstmarginalen?
fy för all kardborre överallt
 
Den bästa lösningen som jag har sett för vindslån på en jacka var Norröna som hade sytt in magneter. Enda nackdel jag kan komma på med den lösningen är att den stör kompassen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.