Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek

Jag känner inte till någon som testat, men i teorin borde en normallastad, normalstor pulka kunna bära sin lastvikt +vikten av en person, och fortfarande flyta så länge den inte tar in vatten.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Läs Johanna Öhrlings masteruppsats så får du lite statistik och kött på benen kring dödsolyckor i Svenska fjällen:

Ensam är stark- eller bara mer försiktig?: En mixmetodologisk studie om dödsolyckor och risktagande i friluftslivsaktiviteter i svenska fjällen

Mycket intressant!

Jag tackar för alla svaren. Jag tar med mig att risken för att bryta genom is är relativt låg. Bättre att lägga energi på att tänka på laviner och raviner.

Oavsett är det en intressant och skrämmande scenario att fundera på - vad händer när man bryter genom is med skidor på och 50kg pulka bakom sig. Får man av skidorna och vad gör pulkan?
Själv brukar jag resonera som så att om det händer är det med stor sannolikhet game over. Jag räknar inte med att jag skulle överleva det.

Angående lavinrisken så planerar du din tur mha lavinprognoser.se där du ser lutningsgraden och sen räknar du ut utloppszonen vid sluttningarna för att se hur långt avstånd du behöver hålla. Sen håller du koll på lavinrisken och tecken på förhöjd lavinrisk när du är ute (whoompf-ljud, snabba temperaturväxlingar, stora snöfall, mycket vind etc). Läs norska websiten skred-skolan, har glömt länk men borde gå att googla, så lär du dig mycket av det du behöver veta om laviner

Jag har åkt en del skidturer i Sarek. Jag har överhuvud taget aldrig bekymrat mig för laviner under dessa turer. Man åker naturligt längs de platta dalarna. Man väljer den bekvämaste vägen, finns ingen anledning att vid skidturer att ge sig upp på branter. Visst kan det gå laviner ner till dalen på enstaka ställen. Pastavagge är en sådan dal där det kan hända nåt år. Sannolikheten att det ska vara ett sådant år och just när jag passerar är i praktiken lika med noll. Ska man oroa sig för något bör man i stället oroa sig för resan till/från Sarek, sannolikheten att något händer där är nog större.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips