Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Förberedelse på livshotande scenarier på vintertur i Sarek
- Trådstartare zero.alt
- Start datum
-
- Taggar
- isolyckor sarek vinteröverlevnad
Lars Monsen?Jag skulle vilja se någon gräva bivack eller sätta upp tält i blåst med bruten arm...
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Mycket intressant!Läs Johanna Öhrlings masteruppsats så får du lite statistik och kött på benen kring dödsolyckor i Svenska fjällen:
Ensam är stark- eller bara mer försiktig?: En mixmetodologisk studie om dödsolyckor och risktagande i friluftslivsaktiviteter i svenska fjällen
Ensam är stark- eller bara mer försiktig?: En mixmetodologisk studie om dödsolyckor och risktagande i friluftslivsaktiviteter i svenska fjällen
DiVA portal is a finding tool for research publications and student theses written at the following 50 universities and research institutions.www.diva-portal.org
Själv brukar jag resonera som så att om det händer är det med stor sannolikhet game over. Jag räknar inte med att jag skulle överleva det.Jag tackar för alla svaren. Jag tar med mig att risken för att bryta genom is är relativt låg. Bättre att lägga energi på att tänka på laviner och raviner.
Oavsett är det en intressant och skrämmande scenario att fundera på - vad händer när man bryter genom is med skidor på och 50kg pulka bakom sig. Får man av skidorna och vad gör pulkan?
Angående lavinrisken så planerar du din tur mha lavinprognoser.se där du ser lutningsgraden och sen räknar du ut utloppszonen vid sluttningarna för att se hur långt avstånd du behöver hålla. Sen håller du koll på lavinrisken och tecken på förhöjd lavinrisk när du är ute (whoompf-ljud, snabba temperaturväxlingar, stora snöfall, mycket vind etc). Läs norska websiten skred-skolan, har glömt länk men borde gå att googla, så lär du dig mycket av det du behöver veta om laviner
Jag har åkt en del skidturer i Sarek. Jag har överhuvud taget aldrig bekymrat mig för laviner under dessa turer. Man åker naturligt längs de platta dalarna. Man väljer den bekvämaste vägen, finns ingen anledning att vid skidturer att ge sig upp på branter. Visst kan det gå laviner ner till dalen på enstaka ställen. Pastavagge är en sådan dal där det kan hända nåt år. Sannolikheten att det ska vara ett sådant år och just när jag passerar är i praktiken lika med noll. Ska man oroa sig för något bör man i stället oroa sig för resan till/från Sarek, sannolikheten att något händer där är nog större.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg