För varmt för att sova?!

Har en planerad vecka i Kittelfjäll första v i september. När med mig ett Unna. Kommer jag svettas ihjäl på nätterna eller vad kan jag förvänta mig av temp? Känns relativt prioriterat att kunna sova hyggligt, bättre kunna dra på sig lite mer kläder än dö av värmeslag, vad tror ni erfarna, behöver jag skaffa mig ett nytt tält?

Kan man ju inte veta långt i förväg. I Sept och i fjällen brukar det väl vara lite kyligt.
Är det riktigt svinvarmt så är Hilleberg inte så bra, för varmt och för dålig ventilation. Då är det bättre med något lätt enkeltält med riktigt bra ventilation.

Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Har en planerad vecka i Kittelfjäll första v i september. När med mig ett Unna. Kommer jag svettas ihjäl på nätterna eller vad kan jag förvänta mig av temp? Känns relativt prioriterat att kunna sova hyggligt, bättre kunna dra på sig lite mer kläder än dö av värmeslag, vad tror ni erfarna, behöver jag skaffa mig ett nytt tält?
Låter som du försöker hitta problem. Ett Unna kommer funka utmärkt. Argument för annat tält är att det finns lättare tält annars är Unna underbart. Grundregel med tältning stäng inget du inte måste stänga. Konsten med Unna är att få in ventilation underifrån vid varm luft och regn. Då spänner man upp nederkanten eller ställer något under så luften kommer in. Upptill finns möjlighet att öppna. Brukar sova i Unna på varma klippor i skärgärden mitt i sommaren och gillar inte värme men brukar inte ha några problem. Självklar är hela ytterduken öppen om det är vindstilla och enda orsaken att man inte sover utan tält är mygg.

Orkar man bära och inte kräver större tält så är det nästan perfekt,du kan ju öppna lite i taket även om det regnar och sedan ha hela ventilen öppen.
Utrustningen bestämmer jag någon dag före resa och har 2 olika kartonger för olika väderlekar med regn och temp och vikt som variabler,framme och bara packar ner.
Sedan är ju fjällväder en specialgren för meteorologer,läste boken av Hultgren utgiven av Svenska fjällklubben och vanlig databeräknade "gissningar"på websidor är ju bara en vägledning och du kan bli helt överraskad på plats när du kommit fram kör man bil kan man ju välja på plats men efter någon dag kan det var helt fel ändå.
Jag använde dunjacka +850 FP även inne i tältet och sovsäck med +900 FP fast HB unna förra året i Norska Breheimen månadsskiftet Juli/Aug.
I år till Börjefjell kan vara lika väderutsatt som väst landet och Klimpfjäll har ju liknande väder och läge.
Vid västlig vind är det ju avståndet till Atlanten och antal meter över havet som bestämmer vädret.
Enda gången jag hade för varmt var med Caravan Artic på sommaren i Caravan keb tält fast 1-12000 möh runt Keb.(som student hade man 1 tält och 1 sovsäck att välja på i förrådet)
Sedan har ju val av tältplats en avgörande betydelse för hur varmt det blir hur Öppet,nära Snöfält nära strömmande vatten osv.även hur mycket du ev har frusit under dagen i tex regn,ev ont om mat osv.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.