Fodral till Optimus 200 P

Jag har (som många andra prylfetischister) köpt en optimuslykta från Ö&B i vintras och tänker ta med den ut på mina kajakturer under vår och höst. För att skydda lyktan under transport har jag funderat kring att tillverka någon sorts fodral. Funderar främst kring neoprene eller något annat mjukt och stötdämpande material.

Är det någon som har tips/erfarenheter angående detta?

Sy i neopren

Jag konsulterade en tjej på en dykbutik om att sy i neopren, då min våtdräkt (Long John) har krympt i vinter eller om jag byggt på mig för mycket *L *, hur som helst avrådde hon min från att sy med min vanliga symaskin i neopren, för nålen blir så het av friktionen mot gummit, att det börjar klibba, sy för hand var hennes råd. Jag har ännu inte börjat sprätta upp min våtdräkt, ska se om jag hittar en större på någon loppis, och i så fall klippa av benen en bit, vilket bör vara betydligt lättare än att sy in en kil på ca 30 mm längs vardera sidan.

Per Brune

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fodral till Optimus 200

Någon form av plywood/trälåda med skumplast inredning, så att du också får med dig rödspritskannan plus någon glödstrumpa i reserv. Snikalternativ; försök få tag på ett frigolitblock som du kan "holka" ur och göra ett lock till, med en rem runt. Då flyter det hela utifall att du råkar tappa det i sjön.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips