Fodral till Optimus 200 P

Jag har (som många andra prylfetischister) köpt en optimuslykta från Ö&B i vintras och tänker ta med den ut på mina kajakturer under vår och höst. För att skydda lyktan under transport har jag funderat kring att tillverka någon sorts fodral. Funderar främst kring neoprene eller något annat mjukt och stötdämpande material.

Är det någon som har tips/erfarenheter angående detta?

Sy i neopren

Jag konsulterade en tjej på en dykbutik om att sy i neopren, då min våtdräkt (Long John) har krympt i vinter eller om jag byggt på mig för mycket *L *, hur som helst avrådde hon min från att sy med min vanliga symaskin i neopren, för nålen blir så het av friktionen mot gummit, att det börjar klibba, sy för hand var hennes råd. Jag har ännu inte börjat sprätta upp min våtdräkt, ska se om jag hittar en större på någon loppis, och i så fall klippa av benen en bit, vilket bör vara betydligt lättare än att sy in en kil på ca 30 mm längs vardera sidan.

Per Brune

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Fodral till Optimus 200

Någon form av plywood/trälåda med skumplast inredning, så att du också får med dig rödspritskannan plus någon glödstrumpa i reserv. Snikalternativ; försök få tag på ett frigolitblock som du kan "holka" ur och göra ett lock till, med en rem runt. Då flyter det hela utifall att du råkar tappa det i sjön.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips