Flytväst

Eftersom det närmar sig sjösättning av hemmabygget så har jag börjat fundera på det här med flytväst. Jag har tittat på Kajaktivs väst Extreme Guide och tror att det skulle passa mig, mest med tanke på flytkraften på 14 kg eftersom jag väger ganska mycket själv.

Är det någon som har erfarenhet av den västen? Och hur stor betydelse har flytkraften egentligen? Eller är det något annat man ska tänka på vid köp av flytväst?

Tips mottages tacksamt!

/Anders

Paddelväst

En av de viktigaste sakerna som du bör tänka på är hur flytvästen sitter. Förhoppningsvis kommer du att använda den betydligt mycket mer paddlandes än liggandes i vattnet och då är det viktigt att den sitter bra och att du har bra rörelsefrihet, under flera timmars paddling.
Kroppens tyngd är ju ganska nära vattnets så en stor kropp sig inte så mycket från en mindre i vattnet, mer än den del av överkroppen som du vill ha över vattenytan. De flesta västar har dessutom samma flytkraft, eller mer, än seglarvästar (som jämförelse).
Jag tittade själv på Hiko Extreme Pro (föregångaren till Guide tror jag) men tyckte att den gav lite för lite rörelsefrihet. Det blev den lite smidigare Hiko Joker istället.
Jag blev tipsad om att det är viktigt att se till att ha en väst som vare sig är för liten eller för stor. Enligt samma källa så ska man få plats med en knuten näve under västen utan att det stramar för mycket, som "tumregel".

Lennart

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Flytväst igen

Man får tacka för dom vettiga synpunkterna! Jag ska nog ta och prova både Guide och Joker innan jag slår till. Joker är ju för övrigt en femhundring billigare så det kan kanske avgöra det hela...

...och femhundringen skulle man kunna lägga på en paddelflottör så gör man två flugor på smällen, som min gamle bilskolelärare brukade säga...

/anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips