Flyga med ryggsäck?

Efter en av mina lugna stunder på uthuset (fast inne), där jag för 27e gången bläddrade igenom Naturkompaniets katalog, upptäckte jag till min fasa något som heter reseöverdrag för ryggsäck. Vi ska snart bege oss till USA med 2 ryggsäckar och givetvis har tanken på alla remmar mm. slagit mig, men behöver man ett reseöverdrag? Enligt katalogen verkar vissa flygbolag kräva detta. Hur har ni gjort vid längre flygningar? Kan man snurra in ryggan i ett regnskydd istället?

/ Richard

Nej, man brukar få checka in dem bland "specialbagae", och några få flygbolag kan ibland trä en plastsäck över dem. Men jag har aldrig haft problem. Men remmar skulle nog kunna fastna någonstans. Man bör knäppa igen alla bälten och liknande..

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Efter en av mina lugna stunder på uthuset (fast inne), där jag för 27e gången bläddrade igenom Naturkompaniets katalog, upptäckte jag till min fasa något som heter reseöverdrag för ryggsäck. Vi ska snart bege oss till USA med 2 ryggsäckar och givetvis har tanken på alla remmar mm. slagit mig, men behöver man ett reseöverdrag? Enligt katalogen verkar vissa flygbolag kräva detta. Hur har ni gjort vid längre flygningar? Kan man snurra in ryggan i ett regnskydd istället?

/ Richard

För det mesta så klarar en ryggsäck sortering och flygtransport utan att packas in i någon form av skydd. Men om någon rem skulle fastna i sorteringen eller vid lastning/lossnig så är flygbolagen inte ersättningsskyldiga om ryggsäcken eller dess innehåll går sönder.

Jag har sett ett antal ryggsäckar som skickats i väg med regnskyddet på, ett fåtal har kommit fram med skyddet på.

Ett billigare alternativ än en flightbag är en sån plastpåse man har som överdrag till barnvagnar på flyget. Kostar runt 50 pix. Nackdelen då är att det saknas något att lyfta säcken i, vilket kan lede till ett irritationsmoment för handlingpersonalen.

/Jesper

Större flygplatser har kraftiga plastsäckar som du kan köpa - 30 kr på Arlanda. Dels hindrar det givetvis att remar och spännen fastnar och dels skyddar det ryggsäcken från en ibland ganska ovarsam behandling. Olika flygplatser har löst detta lite olika. När vi flög från Bukarest förra sommaren packeterades ryggsäckar gratis i någon slags Gladpack-plast i en maskin ... kom ut som en jättelik puppa.

Å andra sidan har min säck klarat resor til Hong Kong, Kina, Medelhavsländerna, Sydostasien etc. utan sådant skydd ... men givetvis med alla remmar och spännen väl åtdragna och undanstoppade.

Det bästa är nog att kolla med flygplatsen som nu reser ifrån. Om de inte har något sådant så ta med er tjocka sopsäckar och lägg ryggorna i dem på vägen dit ... kastas när ni kommer fram.

Når jag flög med ryggsäck köpte jag ett billigt tyg och sydde en påse med dagsko i ena enden som jag stoppade ryggsäcken i. I visa dela av världen kan hanteringen av bagage vara ganska hårdhänt och hänger det en rem lös kan denna användas att kasta väska med.

Senast ändrad:
Stadium

Stadium har en "flight bag" för ca 150kr som dessutom kan dubbla som regnskydd. Ett regnskydd kommer garanterat att gå sönder.

när ja flög hem från usa i sommras så packade dom in min ryggsäck i nån plastsäck, och den var helt hel och fin när jag fick den på Arlanda

Det brukar finnas plast att packa in barnvagnar i som iofs är ganska stora, men som jag använt mig av till ryggsäcken då och då. Jag vet att i alla fall SAS har dem...
/Tjo
H

Jag hade en gång ett fasligt besvär att få köpa en sån säck på Luleås flygplats. "Bara för barnvagnar..."

Herre min skapare! Det fanns en stor dj.. packe och det var inte fråga om att den utan att köpa en platspåse för 30 spänn, tror jag det var.. Till sist kunde vi övertyga tjejen bakom disken att vi kunde få köpa varsin fast det inte var till barnvagn. Förmodligen var hon så skrämd av någon buffel till chef att hon tappat förmågan att tänka själv.

Jag hade en gång ett fasligt besvär att få köpa en sån säck på Luleås flygplats. "Bara för barnvagnar..."

Herre min skapare! Det fanns en stor dj.. packe och det var inte fråga om att den utan att köpa en platspåse för 30 spänn, tror jag det var.. Till sist kunde vi övertyga tjejen bakom disken att vi kunde få köpa varsin fast det inte var till barnvagn. Förmodligen var hon så skrämd av någon buffel till chef att hon tappat förmågan att tänka själv.

Knepigt. Jag har bara gått och tagit dem i tron att de var gratis. Då låg de inte heller bakom disk, vilket de kanske gör nu. Nästa gång packar jag ner ryggan i en barnvagn...
/H

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips