Flugfiske vs spinnfiske

Re: Varför inte kombinera?

KJHJ; sa:
I åarna finns det platser där det ibland bara blir smått på fluga.

Allt går att ta på fluga, bara att anpassa utrustningen.
Hört talas om laxflugfiske, eller kustflugfiske?

Använder endast min spinnutrustning när jag ska ner på djupet +5 meter, eller när det stormar.

Ifs går det ju att fiska ännu djupare med fluga, men de e väl knappast det optimala.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Mats

Mathew; sa:
Du skall inte tro att jag tycker illa om alla spinnfiskare, utan det jag menar är att det till synes enbart är spinnfiskare som tjuvfiskar här i Ljungan, och de är inte blyga heller. Händer ofta att man ser såna som latmetar bla.

En liten nyfiken fråga: Kan inte en flugfiskare få för sig att tjuvfiska med spinnspö? Liksom för att maskera sig?

Re: Re: Mats

nermander; sa:
Mathew; sa:
Du skall inte tro att jag tycker illa om alla spinnfiskare, utan det jag menar är att det till synes enbart är spinnfiskare som tjuvfiskar här i Ljungan, och de är inte blyga heller. Händer ofta att man ser såna som latmetar bla.

En liten nyfiken fråga: Kan inte en flugfiskare få för sig att tjuvfiska med spinnspö? Liksom för att maskera sig?

Nä, det har jag mycket svårt att tänka mig.. ;)

Annars så använder jag spinn ffa på kusten när det blåser för mycket eller när det verkar helt dött inom flugavstånd men oftast är det fluga som gäller, kanske inte för att det i alla situationer är effektivast, men får man inget är det i alla fall roligt att stå och kasta. :)

nermander; sa:
Mathew; sa:

Haha, du tänker så...
Det så klart, man vet ju aldrig. Finns många knep att prova på...

nermander; sa:
Du skulle kanske lansera tanken för Janne Josefsson? Vore en syn att se honom smyga omkring vid Ljungan, utklädd till flugfiskare som klätt ut sig till spinnfiskare:)

hinhades: Observera att jag skrev "Allt SPORTfiske är väl lika mycket värt". Jag räknar inte in maskmete efter 50 harrar på en dag till sportfiske.

Mvh Raskesven

Har ju påpekats att det i Ljungan uppfattas av många som mycket "tjafs" mellan flugfiskare och spinnfiskare just där.

Hmm,, kanske beror på att det för 20-25 år sedan var förbjudet med spinnfise under vissa perioder på vissa sträckor.
Och de "äldre" flugfiskarna kanske än håller på att flugfiske är "det enda rätta".

...kan ju kanske ha med det att göra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips