Flugfiske vs spinnfiske

Hej!
Kan inte sluta förundras över alla som träter om detta eviga ämne. Vad kan det vara som gör att vanligtvis kloka och tänkande människor hugger varandra i ryggen då detta ämne kommer upp. Har läst i många gästböcker runt om i landet och upplever ofta att det är två läger: Flugfiskare - Spinnfiskare eller är det kanske Spinnfiskare - Flugfiskare? Vad vet jag. Jag är en inbiten flugfiskare som tycker det är det roligaste som finns. Min fiskekompis däremot föredrar spinn och mask. Min filosofi är att respektera människor vare sig det gäller fiske eller livet i allmänhet.

Skitfiske på er alla fiskare! Hälsningar Mats Dahne http://www.fiskedagbok.se
 
Pimpelfiske på Mälarens isar, havsfiske i mexikanska gulfen, spinnfiske i skärgården, mete, flugfiske...... Allt SPORTfiske är väl lika mycket värt. Jag är bl.a. en haspel- och spinnfiskare som sakta håller på och lär mig flugfiske, helt enkelt för att utöka min repertoar och göra något jag trivs med; fiska.

Mvh Raskesven
 
Njaaaa!
Allt fiske är väl inte bra! Var i Tjounajook och fiskade för några år sen och träffade på en maskfiskare som skröt om att han hade tagit upp 50 Harrar på en dag, gör man det så tänker man inte längre än näsan räcker.

MVH Harry
 
För tillfället så är det spinn och haspelfiske som gäller för mig. Men det med flugfisket intresserar mig mer och mer. Men eftersom jag är en lite papphammar så är jag lite orolig för att jag ska trassla in hela mig i linan vid flugfiske. Men har gjort slag i saken och gått med i en fiskeklubb där det finns kunniga flugfiskare så då kanske man kan få hjälp på vägen
 
hinhades; sa:
Njaaaa!
Allt fiske är väl inte bra! Var i Tjounajook och fiskade för några år sen och träffade på en maskfiskare som skröt om att han hade tagit upp 50 Harrar på en dag, gör man det så tänker man inte längre än näsan räcker.

MVH Harry
Mask är dessutom förbjudet i fjällen.
 
läste nånstans att man ska ej skälla ut metet i sej utan dom som metar utan vare sej tanke på mini mått eller etik överhvudtaget

(o jag har aldrig sett en maskmetare som släppt i fisk som vart under minimåttet än)
 
hinhades; sa:
Njaaaa!
Allt fiske är väl inte bra! Var i Tjounajook och fiskade för några år sen och träffade på en maskfiskare som skröt om att han hade tagit upp 50 Harrar på en dag, gör man det så tänker man inte längre än näsan räcker.

MVH Harry

Jag hoppas du gav han en smäll. :)

Men det där handlar inte så mycket om fiskesätt utan snarare om upptag. Bra exempel på kaggfiskare. Han var säkert medelålders.
 
Mats

Hej Mats!

Jag antar att du skrev detta efter mitt senaste inlägg i min gäddflugfiske-diskussion.

Kanske ska rätta ut det som du kanske missförstod där. Jag skrev att jag också är den som pratar lite om spinnfiskare vs fugfiskare i Ljungan, men detta grundar jag på allt tjuvfiske i Ljungan med just spinnfiskare som latmetar, använder bläckfisk osv.
Du skall inte tro att jag tycker illa om alla spinnfiskare, utan det jag menar är att det till synes enbart är spinnfiskare som tjuvfiskar här i Ljungan, och de är inte blyga heller. Händer ofta att man ser såna som latmetar bla.


Brukar faktiskt spinnfiska jag med men det endast då det inte är möjligt att flugfiska.

Håller med om att både flugfiske och spinnfiske är två olika sportfisken och båda skall respekteras lika, precis som pimpelfiske och mycket annat.

Sen tycker jag det är roligare med flugfisket, det är mer sport, kräver mer teknik och svårare att komma år ställen. Dessutom är det en otrolig känsla när man får fisk :)

/Mattias
 
Hej Mattias!

Det som jag kanske främst vänder mig mot är att diskussionen kring fiske och fiskevett ibland ligger på en så låg nivå. Då menar jag absolut inte ditt inlägg! Visst finns det människor som missbrukar etiken i våra vatten och de kanske oftast är maskmetare, spinnfiskare eller nå´t, men det spelar egentligen ingen roll tycker jag. Då är det deras agerande man ska diskutera och inte det faktum att de använder mask eller drag.

Men hur ska vi komma åt de problem som finns? Blir det bättre av att vi gnäller och pratar skit om andra? Är det det bästa sättet? Jag har inga direkta svar att ge. Ville mest bara lyfta fram frågan då jag tror att det allra bästa är att diskutera saken.

Men visst svider det ibland i själen när man ser fikare som inte har förmågan att se saker i ett vidare perspektiv.

Vänliga hälsningar Mats Dahne http://www.fiskedagbok.se
 
Varför inte kombinera?

I området kring vår fäbodvall har vi många alternativa fiskevatten: Åar, bäckar, tjärnar, sjöar.
I åarna finns det platser där det ibland bara blir smått på fluga. Då kan vi, för att reta upp en fisk värd att ta upp, slänga ut en Toby (7-10 g), vilket förra året resulterade i en 2,7 kg öring....
Nästa dag kör vi med mask eller Gôrsyl (småfisk) som, beroende på årstid, också kan ge fisk mellan 100g - 1000 g.
Mask är ju inte tillåtet överallt, men för alla som gillar mete: Härjedalen har mycket bra fiskevatten, även med mask...(eller Gôrsyl)
Men som sagt, fluga är ju rätt skoj om ex harren är i farten, med tanke på fighten de ställer upp med.
Det ena utesluter inte det andra. Lite som diskussion kring bilfabrikat... Smaken som baken, delad.
Jag tror nog att alla som läser detta har sin egen metod, även om jag kanske är ensam om GÔRSYL!
Snart släpper isen från land och hur galen är inte fisken då..?
/KJ
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
antondahlback Vadarbyxor Fiske 0
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
m3614 Flugfiske Fiske 17
kjrocklad Flugfiske v.24 Fiske 0
kjrocklad Flugfiske i Idre Fiske 5
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
avslutad160426 Kurs i Flugfiske (Linköping)??? Fiske 1
Putte74 Flugfiske sällskap runt Östersund Fiske 0
leo.abacuson Lära flugfiske Fiske 12
blaben Flugfiske i Tjeggelvas? Fiske 0
DrChris Vandra + flugfiske med tåg/buss? Fiske 6
jonasvalter Flugfiske Ljusdal Fiske 1
jonasvalter Flugfiske i Södertäljeområdet Fiske 1
Kevom Flugfiske Fiske 16
Öresundaren Flugfiske väster om östersund? Fiske 4
baldur1 Vandring och flugfiske i norrland? Fiske 8
baldur1 Flugfiske och vandring i norr? Fiske 0
Koala Flugfiske kompis/resa Fiske 1
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
M0501 Flugfiske i säveån gbg Fiske 0
brutalaccent Flugfiske söp för nybörjare? Fiske 1
EHJ Linlåda för flugfiske? Fiske 1
mimartin82 Linköpings Flugfiske Förening Fiske 1
Puttri Flugfiske runt Strömstad Fiske 1
NiklasGr9 Nybörjare inom flugfiske... Fiske 7
Holmarna Flugfiske i Jotunheimen? Fiske 1
JR Wigert Nybörjare på flugfiske här. Fiske 2
grodanbolle Använda flytväst vid flugfiske? Fiske 2
Stiffmeistern Kajakpaddling och flugfiske i norr Fiske 0
Tigerfish_2 Älv för flugfiske Fiske 22
miss.daisy Flugfiske i Jämtlandsfjällen Fiske 7
sipmehke Flugfiske omkring Sälen? Fiske 1
mattiasland Flugfiske i långan Fiske 3
Älgö Idre..flugfiske ? Fiske 1
bengtoste Svenska fiskecamper för flugfiske Fiske 5
magbe238 Flugfiske - va e de jag köpt egentligen? Fiske 3
niclasfoto Flugfiske Idbyån/Ö,vik! Fiske 4
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
alven Flugfiske i Lundatrakten Fiske 5
ConZec FLugfiske efter Harr och Öring Fiske 4
mbock Flugfiske tips Fiske 1
ldrohlson Flugfiske Fiske 5
schizo Flugfiske i Skåne? Fiske 5
grodanbolle Flugfiske i fjällen? Fiske 27
oberg_niklas Flugfiske i närheten av Stockholm Fiske 2
M.Gustavsson Måndag = Flugfiske, Jämtland Fiske 1
jakob fisher Flugfiske Fiske 2
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
M.Gustavsson Flugfiske Ljungdalen?? Fiske 5

Liknande trådar