Flera bindningar på samma skida

Jag har läst i nån tidining om en platta som ska göra det möjligt att snabbt och enkelt byta bindingar på sina favvoskidor. På så sätt ska man kunna använda samma par till både telemark och slalom. Jag har sökt lite på nätet men inte hittat nån info, är det någon som vet något om detta system?

Vore i så fall kul att höra. Jag tycker det låter som en smart lösning, förutsatt att det blir tillräckligt stabilt och hållbart.

Hejsan!

Vet inte säkert om vi talar om samma platta, men på telistestarhelgen i Stöten i vintras fanns sådana plattor på ett antal skidor. Själv testade jag BD Mira med en riva z bindning monterad via en dylik platta. Jag tyckte om skidan, tyckte inte om bindningen, men vågar ärligt talat inte uttala mig om vad plattan la till eller drog ifrån (utöver möjligheten att skifta bindning då alltså). Missade tyvärr att lägga på minnet vilket företag som skulle sälja den. Har heller inte set/läst något om den sedan dess, vilket verkar lite märkligt. Kan den varit behäftad med barnsjukdomar och dröjt med att komma ut på marknaden kanske? Ingen annan som vet mer?/Jörgen

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips