flash eller onsight?

Jag vet att jag är dryg, men jag måste fråga!
Om två personer sticker ut och klättrar, den ena klättrar först medan den andra säkrar. Sedan byter de och den andra klättrar.
Då är det alltså bara klättrare nr 1 som har onsightat och den andra har flashat leden?

Var drar man gränsen egentligen mellan att ha onsightat eller flashat en led?
Även om man inte frågat ngt om leden så har man ju den mentala förberedelsen att veta var på leden det blir tufft
Men man ska ju inte behöva bråka om vem som ska börja på leden för att båda vill onsighta =)

Och ja, jag vet att poäng inte betyder allt =P
[Ändrat av fiskbulle666 2004-02-10 kl 16:25]

Du får blunda eller ha mörka solglasögon :)

Nog med dumma förslag. Japp, den nästa att klättra bör nog inte räkna turen som onsight.

(Bäst att du inte fuskar, då kommer karbin-polisen och häktar fast dig i närmsta bult)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ni behöver ju inte slåss, ni kanske kan turas om, eller??

För att det skall räknas som onsight ska du inte veta mer än var leden går och dess grad. Kanske, kanske kan man ha läst den ev. texten i föraren (därom tvistar puritanerna fortfarande). Så har du säkrat din kompis finns det inte en chans att du kan onsighta leden efter.

Två

kända fransmän körde tekniken att titta bort medan de säkrade varandra, så att båda kunde onsigtha leden. Låter lite scary dock, man är ju tex inte förberedd om den man säkrar faller.

lite OT, men jag tycker man måset kunna vara ungefär lika alert vare sig man ser den man säkrar eller ej?

Det händer ju ofta på tradturer att man inte ser den man säkrar, det är ju bara att ha lite koll så man inte ger en massa slack, och sen använda säker teknik med repbromsen??

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips