Leder/klippor/ankare som kan behöva åtgärdas

Jag startar en ny tråd, eftersom Robins retrobultning blev lite OT. Vet inte heller om Robin eller någon annan (Mats Olofsson, Per Willén?) fortfarande tänker åtgärda en eventuell "önskelista". Hur som helst kan det vara bra att ha en lista på leder som folk inte anser vara helt ok säkerhetsmässigt av ngt slag. Ursäkta om jag repeterar en del leder fr förra tråden.

Lara med handklovarna, Ekoberget. Avslutningen är ganska lätt, men run-out. En bult till skulle vara skönt, eftersom många nybörjare klättrar där.

Carnivore, d.o. Förra året var inte ankaret ett ankare, utan bara en bult. För mig är ett ankare åtminstone två oberoende punkter, dvs en bult till skulle vara bra.

Vårkåt, d.o. Har för mig att första hängaren saknas.

Evolution, d.o. Skulle vara väldigt trevlig att leda och då känns det skönt med fler bultar.

Fruktans fötter, d.o. Första bulten sitter för j-igt placerad. Är man under 170 är det väldigt tufft att koppla den.

Flaten. Generellt dåliga ankare, när de finns! Kedjan är trång, och det innebär att ev karbiner fastnar i den. Går inte alltid att få ner dessa sedan.

Svarttjärn. Få ankare. Många av bultarna högst upp har en karbin, det är allt. Är det ok?

Burn, Örnberget. Den andra bulten ser ganska rostig ut. Man vill inte gärna att den ska sticka iväg om man faller.

Hugo mfl, örnberget. Skitdåligt bultade.

Nacka kvarn. Långt mellan bultarna på flera leder. Om någon bult inte är ok riskerar man markfall från hög höjd. Andra riskerar man markfall på när man ska koppla bult relativt högt upp. Har för mig att detta gäller t.ex. Flap.

Freaky Deaky. Första bulten är rostig. Tror dock att den håller, men jag har inte hunnit testa den.

Skevik. Generellt sitter första bulten något högt upp på många leder anser jag. T.ex. så är det väldigt lätt klättring insteget till Konsum, Cooop och gänget, men en bult där gör att man undviker att halka fr leran på 5 höjd ner i backen.

Voodoo, Skevik. Första bulten idiotiskt placerad för personer under ca 190 cm.

Hamlet, Skevik. Skulle kunna behöva bb istället för pitonger i början.

Finns det någon vänlig själ som kan svara på om detta kan komma att åtgärdas? Ni kanske vill ha hjälp med det hela? Har själv aldrig bultat, men har funderingar på att lära mig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.