Tips på klippor/leder Frankenjura

Hej.

Jag kommer bila ner till alperna.. Schweiz nästa vecka. Funderar på att bila runt lite och klättra både alpint och klippa. Har förstått att måna gillar Frankenjura. Sökte på forumet men hittade mest tips om boende etc.

Är det någon som sitter inne på några bra klipper, och leder, som man måste klättra när man är där?
Om klättringen inte är väldigt speciell så ska onsight av 5c inte vara allt för otäckt.
 
Kan nog vara bra att skaffa förare till Frankenjura.. enormt ställe vad jag vet, finns nog flera tusen leder.
 
Självklart behövs en förare.
Men det är tips jag letar efter. De klippor/leder som folk klättrat och är minnesvärda..
 
Hej hej!

Jag rekommenderar de två förarna från Panico Alpinverlag (på tyska såvitt jag vet), en för norra och en för södra delen av Frankenjura. Det finns 9000+ leder fördelade på en mängd fina kalkstensklippor. Börja med klippor/leder som är märkta som utmärkt säkrade; då är de tillräckligt säkrade enligt svenska mått (det kan annars ibland vara långt mellan bultarna).

Själv har jag (hittills) varit i Frankenjura 3 ggr och alltid campat på Betzenstein Camping. Det är nära gränsen mellan förarna, och man har väldigt mycket trevligt att välja bland. I det området är nog Elfenwelt och Schlosszwergwand mina personliga favoriter hittills, men det beror dels på tillfälligheter och dels på vad just jag råkar tycka om. Jag gillar när det finns en bra blandning av lättare leder (upp till 6-) som man kan leda tryggt, och svåra leder (upp till 8+ för min del) som man kan lägga topprep på från leden bredvid (ja, jag är en fegis). Och jag tycker det är viktigt att leden är fin (teknisk & jämn).
Med allt detta vill jag säga att det säkert finns andra klippor som passar dig bättre; mitt sista tips är att leta efter leder med stjärnor. Iofs, många leder utan stjärna kan vara värda en ändå...

Förresten har jag ytterligare ett tips: Om du ska åka nu i dagarna, så välj klippor med mycket skugga. Det är riktigt varmt nu...
 
Frankenjura

Servus!

Förare finns naturligtvis online http://www.frankenjura.com/ . Annars kan du köpa pappersvariant en på valfri klätterbutik ("Rotpunkt-Sport" vid stationen i Erlangen eller vid klätterhallen i Forcheim). Området är i princip hur stort som helst och det finns således mycket klättring. Enklare leder (lägre grad än UIAA 6) är ofta inte så speciellt välbultade även om det finns undantag.

Trevlig klättring!
 
Lånar denna tråd.

Jag och min sambo ska bila lite i Europa i sommar och tänkte börja med frankenjura. Hur är det med utrustning i tyskland, är det lika billigt som i Frankrike/Spanien? Vårt 60 m rep är i akut behov att kapas 4 m i varje ändå så det vore bra om man kunde köpa ett nytt rep direkt när man kommer till Frankenjura (Jag vägra köpa ett rep i Sverige). Jag antar att man inte klarar sig med 50 m rep där.
 
Vägrar du även att beställa från en internetbutik också? Det skulle jag gjort så att man slipper ödsla tid med att leta rep på plats.

Nja egentligen inte men vi ska åka i början av nästa vecka så jag är inte säker på att det hinner komma. Upptäckte så sent som i förrgår att jag måste kapa drygt 10 meter i ena ände på vårt nuvarande rep.
 
I Frankenjura klarar man sig med ett 40-metersrep ju.

Lägg pengarna på en klippinne så att ni kan förklippa första karbinen istället. (Många lättare leder, och några hårdare leder för den delen kräver ett knippe kilar och några friends för att kännas helt tillfredställande säkrade, men jag tror nog att man bland de 5-6000 lederna i norra Frankenjura kan hitta några överbultade också.)

Glöm inte dricka lokalproducerad öl eller äta tårta!

Jag har bara klättrat i Franken några dar så kan inte komma med några fler konkreta tips.
 
I Frankenjura klarar man sig med ett 40-metersrep ju.

Lägg pengarna på en klippinne så att ni kan förklippa första karbinen istället. (Många lättare leder, och några hårdare leder för den delen kräver ett knippe kilar och några friends för att kännas helt tillfredställande säkrade, men jag tror nog att man bland de 5-6000 lederna i norra Frankenjura kan hitta några överbultade också.)

Glöm inte dricka lokalproducerad öl eller äta tårta!

Jag har bara klättrat i Franken några dar så kan inte komma med några fler konkreta tips.

Tack så mycket för infon, det är som jag misstänkte. Pinne har jag sedan tidigare och kommer definitivt följa med på resan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
duvillno Kalymnos, tips på riktigt bra leder Sportklättring 2
0918 Behöver tips om klättring på Sicilien! Sportklättring 0
g-kvisten Tips på skadeförebyggande träning för klättrare önskas Sportklättring 8
tips på sele och rep Sportklättring 2
asfaltsbarn Tips till nybörjare utomhus Sportklättring 5
FreeSkii Nybörjar tips! Sportklättring 20
siljerud Tips om 7b i Stockholm Sportklättring 7
pirx första resan (el chorro) - tips? Sportklättring 7
ASKER tips om väggar&klubbar i kramfors/sollefteå Sportklättring 8
Boreal Tips! Sportklättring 3
Tips vid rensning av nya leder? Sportklättring 1
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
Pandan Backup på bult vid topprep? Sportklättring 22
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
Iggle Skillnaden på olika QD Sportklättring 58
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
Delphyn Ansvarig på Soffabacken Sportklättring 29
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.