Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder?

Jag är en relativt ny klättrare (började i juli iår), har väl ganska precis börjat klara av 5c leder med mycket möda och stort besvär. En sak som jag och min klätterkompis har märkt är dock att vi blir väldigt trött fort och tar slut i armarna på en gång. Så jag undrar om någon har några tips om hur vi kan träna för komma ifrån användandet av armar så man orkar klättra till toppen!

Klättrar på verikal med 26 m höga väggar och klättrar vi på en led tar kraften slut vid cirka 22 m eller så.
 
hehe problemet är inte riktigt att motivationen saknas utan när man är så trött att fingrar och ben skakar av trötthet...
 
Klättra med en arm 'bakbunden' så du lär dig att använda benen,använd bara händera till att hålla i väggen.Inte på riktigt,men i huve't.


peter
 
Några tips

Klättra snabbare, då kommer du längre. Se till att utnyttja de viloställen som finns. Håll inte för hårt i greppen. Andas ordentligt. Se till att inte hänga länge i ett och samma grepp, efter ca 4 sekunder börjar mjölksyra bildas. Om du får "pump" i underarmarna kan det bero på att du är dåligt uppvärmd, kör några korta lätta leder och vila lite innan du ger dig på den höga väggen.
 
Klättra lättare leder men mer mängd (fler meter) per träningspass! Du och din klätterpolare kan köra 5-10 svängar upp för väggen innan ni byter av. Det tycker jag är kanon bra för man hinner inte bli kall i musklerna, som när man klättrar och säkrar varanan gång.

Lycka till!
 
Gå fort förbi de dåliga greppen och vila på de bra!
Man står och känner och duttar och greppar om när man inte är nöjd med ett grepp och pumpar ur. Tänk istället jaha ett dåligt grepp vill jag inte hålla i -gå vidare, ett dåligt till? - gå vidare. Det kommer alltid någon gång ett bra. DÄR är det dags att skaka ur och krita.
 
8a.nu

Hej Peter!

Jag skulle gå in på http://www.8a.nu. Dar finns en hel samling med traningsrelaterade artiklar, som jag har har haft mycket nytta av sjalv. Sen finns det ju forstås ett kul rankingsystem också som ar klart sporrande ;-)

//Johan
 
Vanligt fel

Vet inte om du gör så men jag ser många som klara max t.ex en 6a som ligger och harvar repa efter repa i registret precis där och där under. Men som all träning man måste variera annars sliter man mer eller mindre ut sig, t.ex. kan man köra lätta leder upp och ner utan vila eller träna "max" t.ex. på bulderväggen... o.s.v. men det är alltid vettigt att lägga upp ett "schema" för några månade framåt och spika lite vad och när man ska träna vad.... Att träna löpning o.l. kan oxå göra en till en bättre klättrare, men till alla er som harvar , sluta med det....
 
Tar både armar och ben slut så har du nog helt enkelt dålig kondis. Ut och spring, och samma som sagts ovan om klättring, harva inte, utan kör intervaller osv. Annan konditionsträning bygger tyvärr lite för mycket ben för att vara klätteroptimalt, så springa är det bästa för en klättrare.

Om det bara är armarna som tar slut så får du antagligen mjölksyrapump (så där så att underararna värker, känns för stora och hårda och blir kraftlösa, typ). Klättra då tills du verkligen faller av för att det gör så ont, och vila inte när det väl händer, utan på väggen igen, även om du bara kommer ett grepp till, du faller igen, på väggen direkt igen osv. Vitsen är att du då övar upp din mjölksyratålighet. Det gör j*a förb sk*tont att träna så, men det är tyvärr enda sättet. När du fallit tre-fyra gånger, ta en vila medan kompisen plågar sig och upprepa sedan igen. Och så vidare, hela passet (ca 1,5 + uppvärmning och stretching = tot 2-2,5 timmar)

Felet de flesta gör är att de hänger och vilar i repet när pumpen kommer, det blir man aldrig bättre i det hänseendet av. Kör på det här sättet två gånger i veckan (av fyra, vilket är den klättermängd du bör ha för att bli bättre), och de övriga klätterpassen kör du omväxlande lättare, men längre, samt bouldrar för maxstyrka, så ska du se att det börjar hända grejor.
[Ändrat av Anna Frimodig 2006-10-23 kl 00:34]
 

Liknande trådar