Fjellpulken i skidspåret

Hittade på fjellpulkens hemsida ett tillbehör med vanilga skidor undertill. Det borde man ju kunna fixa själv (eller få hjälp att fixa till själv). Är det någon som har erfarenhet av denna lösning? Det innebär ju som flera har påpekat tidigare att tyngdpunkten kommer att höjas med några cm, men vältskydden på sidorna borde ju fungera bra som "stödskidor" om det skulle krävas.

Antar att ett klassiskt skidspår har en standardbredd och ett standarddjup. Någon som vet?
 
Hallå!

Montera ett par billiga/begagnade barnskidor under pulkan så att pulkan står i spåret. jag har gjort det på min hemgjorda barnpulka och det funkar riktigt bra.

Jag upplever det som mindre ryckigt eftersom det glider bättre så skidåkningen blir lite mer lika som att åka utan pulka.
Faktiskt har jag inte märkt någon stor skillnad i ospårad terräng med skidorna kvar under pulkan.

Lycka till, Henrik
 
Frånsett vissa kommunala skidspår i större städer är nästan alla motionsspår detsamma som en skidklubbs ideelt skötta idrottsanläggning som man lägger ner mycket jobb för att kunna använda för sin tränings och tävlingsverksamhet. Att då ge sig ut i dessa spår på ett sätt som orsakar skada på spåren är fullt jämförbart med att grilla lite på fotbollsplanen, sanda hockyrinken osv. Inte direkt förbjudet, men ta en funderare på hur kul du skulle tycka det är att få det du arbetat en massa för att få i ordning för ett bra syfte förstört.
Fantastiskt, själv har jag bara fått menande blickar när jag gjort jämförelsen med att t ex picknicka på fotbollsplanen eller i hockeyrinken. Särskilt av de som envisas med att ha sina hundar i preparerade (icke-hund) skidspår. Det hjälps inte att jag själv är skidåkare, och (fd) hundägare. Kul att se kommentaren från en som arbetar med spår.

PS: ni gör ett kanonjobb, fan vad härligt det är med välpreppade spår! DS.
 
Ojojoj... Så många svar så snabbt... Tack för alla svaren!

Jodå, jag åker också skidor i Närke. (...) Vad kan man då göra åt detta? Om jag nu är "tvungen" att åka där klassiska spår är dragna och jag vill ha med min pulka ut, eller rättare sagt vill ha med min lilla dotter ut i hennes pulka.

Förslag?

Skriv ut de här båda spårkartorna och klistra ihop dem. Åk sedan överallt utom runt Södra Ånnabosjön. Ingen kommer att skälla på dig... tror jag...

http://www.regionorebro.se/download/18.69e6473b11e03a5069680003894/Kilsbergssparet_nord.pdf

http://www.regionorebro.se/download/18.69e6473b11e03a5069680003903/Kilsbergssparet_syd.pdf

HåkanF
 
Spontant tycker jag du ska hålla dig bort från spåren. Dels att spåren förmodligen blir påverkade. Men sen ska ju den som åker saktast i spåren enligt god sed väja för snabbare åkare som kommer bakifrån. Och det blir inte helt enkelt och särskilt smidigt med en fjällpulka.

Här i Åre har jag dock sett många med fjällpulka åka på motsatt sida i spåren med turskidor. Det känns mer ok. Här är spåren så pass breda också att skateåkningen inte borde bli påverkad.

Förstår dock till fullo skidspåraren som postade tidigare i tråden.
 
Spontant tycker jag du ska hålla dig bort från spåren. Dels att spåren förmodligen blir påverkade. Men sen ska ju den som åker saktast i spåren enligt god sed väja för snabbare åkare som kommer bakifrån. Och det blir inte helt enkelt och särskilt smidigt med en fjällpulka.

Här i Åre har jag dock sett många med fjällpulka åka på motsatt sida i spåren med turskidor. Det känns mer ok. Här är spåren så pass breda också att skateåkningen inte borde bli påverkad.

Förstår dock till fullo skidspåraren som postade tidigare i tråden.
Vem har sagt att jag skulle åka sakta? Ur spår! ;)

Majjen>> Tack, men Ånnaboda påpekar att de har ett speciellt hund/pulka spår...

Och jag vill ännu en gång påpeka att jag inte vill åka med pulkan (som den är) i preparerade spår eftersom den troligen mosar ner många timmars slit från spårarna. I Örebro är det dessutom straffbart att gå/springa/rida/... i preparerade skidspår. Iofs troligen inte straffbart att åka skidor med pulka, men det är ändå inget jag vill göra.
 
Jag åker i Lida söder om Stockholm och där är det OK med hund som dock ska vara kopplad.

Jag undrar dock vad ni motionsåkare tycker om de människor som promenerar vid sidan om spåren. Spåren där jag åker är dubbla och inte skate. Jag promenerar bara när det är barmark men är folk sura på fotgängare också? De gör ju spår i motsats till en hund på 20 kg och med booties/tasskydd.
 
Att gå intill klassiska spår så länge man håller sej åt sidan för skidåkare är inget större problem.Beror ju på hur brett det är.
Att däremot gå på skatedelen är förkastligt,då det ger ungefär samma känsla som att cykla på kullersten för den som kommer och skejtar.
Hundtassar på skatedelen skadar i regel ej mycket.
Att lära ut varför det inte är OK att gå på skatespår är en stor pedagogisk utmaning för skidåkningen.
 
Hundar

Hej!

Åker en hel del i elljusspår där hundar tränas rätt ofta trots att det är förbjudet...... Jag tycker inte att hundspår i skidspåret stör så mycket. Hundskit som lämnas är däremot mindre trevligt. Kan skada både åkare och utrustning om man har otur.

VH//Anders
 
Prata med någon Markägare/Bonde om du får lov att göra egna spår på hans/hennes fält... antagligen så spårar du manuellt eller hyr en skoter, eller ger en skidklubb bränslepengar om dom har tid att spåra åt dig på bondens fält...

Själv har jag bara goda erfarenheter av Bönder som upplåter sina fält för mig, de till och med spårade spår med sina traktorer med hjälp av ett skidblock eller vad det heter som skidspår görs av... till mig! Bönderna jag känner ville inte ens ha soppa-pengar! Och har dom inte tid, får jag låna deras traktorer och spåra själv :)

Brukar alltid ge dom bönder som hjälp mig en fin flaska Whiskey som tack, de uppskattar dom...

Spåren blir fantastiska och ingen klagar hur jag använder mina spår till.... Skönt att få ha egna spår för sig själv!

Mvh troswe
 
De gånger en skidanläggning varit i vägen för mig har jag åkt på det sämsta eller opreparerade spåret. Om det varit nyspårat har jag åkt ur spår. På väg tillbaka har jag observerat att många valt mina pulkaspår istället för de slitna och uppkörda. Kanske kunde du också åka just innan man drar nya spår eller när spåren är dåliga?
 
Vi hade ett liknande problem för några år sedan, när barnen var små. Våra kommunala spår är pulkaförbjudna. Vår hembyggda dragpulka har gamla skidor med "rätt" spårbredd på undersidan, så förstörda spår blir det knappast. Tog en kontakt med kommunens ansvariga och fick pulkadispens över telefon! Förbudet hade skapats för att undvika krockar mellan snabba skidåkare och pulkaåkande barn. Friluftsfrämjandets spårläggare är lika positiv - på sikt åker inte barnen om inte föräldrarna tar sig ut. Han välkomnar även hunden i spåren, hon är för liten för att göra skada. Enda gången vi blivit utskällda var den när min man var ute i ett spår vi själva lagt... Tror skidorna under pulkan gör mycket för hur vi blivit bemötta, man har förstått att vi tänkt till för att inte förstöra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.