Fjellpulken i skidspåret

Har precis köpt en Fjellpulke som jag tidigare kört en del uppe på fjället. Nu när jag har en hemma och eftersom det är vinter hemma vill jag förstås åka med den här också. Några tankar:

1. Om jag åker i spårade skidspår - förstör jag spåren då?

2. Om JA på fråga 1. Finns det något tillbehör eller någon smart hemmalösning för att kunna åka med sin Fjellpulka i spårade skidspår utan att förstöra skidspåren som hårt arbetande ideella krafter har tillverkat?
 
Jag vet inte vad som är "hemma" för dig, men i Kilsbergen i Närke är det ganska vanligt att föräldrar drar barn i pulka. Jag frågade runt lite innan jag själv bestämde mig för att ge mig ut med pulka. Ingen opponerade sig. Jag har varit ute på ett antal övernattningar längs dessa skidspår och aldrig fått någon negativ kommentar. Jag skulle dock inte välja att dra pulka i elbelysta spår.

HåkanF
 
Jag tror inte att det skulle bli uppskattat av spandexåkarna. Sambon, och även jag någon enstaka gång, kör lite drag med vår hund på elljusspår i Lida i Stockholm. Trots att vi läst på så har det kommit någon sur kommentar då och då. Flera är dock väldigt positiva och har frågor. Någon kanske blir störd av att man kör om dem för det går fort med hund.

Nyligen så var det en k*rring som var väldigt otrevlig och då kollade vi mailledes med någon driftsansvarig. Han skrev att det är bara att köra och att "det är alltid några gubbar som tycker att det är deras egna spår".

Jag misstänker att du mosar spåren lite med pulkan men du kanske tydligt kan köra på sidan om spåren? Ring och kolla med någon person där du ska åka också. Nu vill jag nästan att någon ska klaga på oss iom att jag till 100% vet vad som gäller :)

Tillägg: hunden springer inte *i* spåren. Han tycker nog att det är lika dumt/oskönt som jag skulle tycka. Bättre att gå vid sidan om där det är slätt och fint.
 
Jag tycker att du ska undvika att dra pulka i de spårade spåren. Enligt min erfarenhet kan en pulka förstöra rätt rejält, ffa i antingen torrsnöspår eller vid blötsnö. Enda gången det inte förstör är vid ren isåkning, och då kan man ändå fråga sig varför pulkan måste dras just i en motionsanläggning avsedd för skidåkning i spåren. På samma sätt skejtar man ju inte i de klassiska paralella spåren, utan i därför avsedda spår. Möjligen om du kan dra pulkan ute i skejtspåret, men då blir du å andra sidan en rejäl väglus...

Är det så illa att det inte finns några skoterspår eller motsv där du bor som du kan dra pulkan i? Det är ju dessutom bra mycket mysigare att slippa bli omåkt av massvis med svettiga motionärer!
 
Beror också

på pulkamodell jag vet att det finns en pulka vars medar passar geometriskt i maskingjorda spår.

Annars tycker också jag att du bör åka på t ex skogsvägar och sköterskor på isar etc snarare än maskingjorda längdspår.

Thure
 
Ojojoj... Så många svar så snabbt... Tack för alla svaren!

Jodå, jag åker också skidor i Närke. Finns vad jag vet ont om ställen man kan åka utan att åka i preparerade (klassiska) spår. Gustavsviks golfbana är ju ett undantag, men den kan man ju tröttna på efter ett par varv...

Det verkar alltså som att pulkan inte är så snäll mot spåren...

Vad kan man då göra åt detta? Om jag nu är "tvungen" att åka där klassiska spår är dragna och jag vill ha med min pulka ut, eller rättare sagt vill ha med min lilla dotter ut i hennes pulka.

Förslag?

thureb>> att åka på sköterskor med pulkan tror jag inte skulle vara populärt ;)
 
Frånsett vissa kommunala skidspår i större städer är nästan alla motionsspår detsamma som en skidklubbs ideelt skötta idrottsanläggning som man lägger ner mycket jobb för att kunna använda för sin tränings och tävlingsverksamhet. Att då ge sig ut i dessa spår på ett sätt som orsakar skada på spåren är fullt jämförbart med att grilla lite på fotbollsplanen, sanda hockyrinken osv. Inte direkt förbjudet, men ta en funderare på hur kul du skulle tycka det är att få det du arbetat en massa för att få i ordning för ett bra syfte förstört.

Så ska ni åka med turskidor, pulka, hund, gå med snöskor osv, håll er till rena turspår.

Att åtgärda 5km spår efter att någon gått där en tödag kan lätt ta fem-sex timmar och kosta sådär 500kr i skoterbränsle... Lite mindre blir det väll efter en pulkas framfart, men varje sådan renovering spär på "det är fan inte värt att hålla på med det här"-kontot hos de som sköter spåren.

/Per Norlin
Spårmakare i Gimo IF skidklubb

Tillägg: Pulkaspår etc i skatedelen är om möjligt ännu mer irriterande än ett lätt mosat klassiskt spår då längsgående spår stör skatingen mycket, ungefär som längsgående sprickor stör skridskoåkning. Jag försöker av samma anledning att aldrig ens köra skoter utan redskap bakom på en preparerad skateyta då det ger styrande spår av skoterskidorna.
 
Frånsett vissa kommunala skidspår i större städer är nästan alla motionsspår detsamma som en skidklubbs ideelt skötta idrottsanläggning som man lägger ner mycket jobb för att kunna använda för sin tränings och tävlingsverksamhet. Att då ge sig ut i dessa spår på ett sätt som orsakar skada på spåren är fullt jämförbart med att grilla lite på fotbollsplanen, sanda hockyrinken osv. Inte direkt förbjudet, men ta en funderare på hur kul du skulle tycka det är att få det du arbetat en massa för att få i ordning för ett bra syfte förstört.

Så ska ni åka med turskidor, pulka, hund, gå med snöskor osv, håll er till rena turspår.

Att åtgärda 5km spår efter att någon gått där en tödag kan lätt ta fem-sex timmar och kosta sådär 500kr i skoterbränsle... Lite mindre blir det väll efter en pulkas framfart, men varje sådan renovering spär på "det är fan inte värt att hålla på med det här"-kontot hos de som sköter spåren.

/Per Norlin
Spårmakare i Gimo IF skidklubb

Tillägg: Pulkaspår etc i skatedelen är om möjligt ännu mer irriterande än ett lätt mosat klassiskt spår då längsgående spår stör skatingen mycket, ungefär som längsgående sprickor stör skridskoåkning. Jag försöker av samma anledning att aldrig ens köra skoter utan redskap bakom på en preparerad skateyta då det ger styrande spår av skoterskidorna.

Jag förstår detta. Det är ju därför jag söker en lösning till mitt problem.
 
Lösningen är enkel, håll dig från motions och klubbspår. Pulkor kräver spårning av 3 föråkare och lämnar diken efter sig. Med barn i ryggsäcken har man inte det bekymret men väl en högre tyngdpunkt.
 
Jag förstår detta. Det är ju därför jag söker en lösning till mitt problem.

En lösning på problemet är att åka någon annan stans, typ följa skoterleder eller så, men det beror ju på tillgång av skotrar och snö och skog iofs..

En annan lösning är väl att bygga en liten rigg att fästa under pulkan, hur den ska fästat vet jag inte, särskilt inte om pulkan fortfarande ska gå att öppna.. Men säg 2 fyrkantrör i lagom dimension och lite kapning och svetsning och nått magiskt sätt att fixa fast det..
Men även om man har grejer för att fixa det här så tar det litet tid att få bra, och risken är att det blir ganska vingligt i slätänden!

Så jag frågar mig: Vad gör man med en pack-pulka i ett elljusspår? Har du ett barn i pulkan och inga alternativ finns? Eller är det på nått plan träning eller test för vinterturer? i så fall: Vad har ett pistat spår med ljus i skogen att göra med en fjälltur i orörd terräng?
 
lleberg>> det är såna här tips jag vill ha! fast gärna ännu mer konkreta - är det någon som har byggt något liknande, eller vet om Fjellpulken har gjort något som tillbehör?

Varför vill jag åka i motionsspår?
Jag gillar att åka skidor och att träna överlag. Som pappaledig "måste" ju då dottern följa med. Utbudet av ställen att åka skidor på i Närke är litet, skoterleder existerar ju inte. Det bästa och finaste är förstås att åka på fjället och det gör vi någon/några veckor varje år och då kommer ju pulkan till sin fulla rätt.

Finns det andra modeller av barnpulkor som är anpassade till dragna klassiska spår? (Ni behöver inte gör överdriven reklam, bara tipsa lite lagom om det finns)
 
Klassiska spår är och förblir smala, smala skidor, nära mellan fötterna.
En pulka med barn i får pga av barnets sitthöjd en högre tyngdpunkt, att höja ekipaget med hjälp av en skidbrygga under bör höja tyngdpunkten ytterligare. Apparaten bör vara utomordentlig för att välta ofta med och skapa nya diken. Lämna iden bakom dig är förslaget. Byt spår och Ur spår!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.