• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Fjällvandring v37 + Pyreneerna v38

Hej!

Söker vandringskompisar till både:

en fjällvandring i Sverige (v37), min tanke är Abisko – Nikkaluokta och förhoppningsvis bestigning av Kebenekaise. Ca 7 dagar och sova i STF stugor. Är även öppen för att avvika från Kungsleden om du har erfaranhet av det och då ev. tältning.

Veckan efter (v38) vill jag vandra i Pyreneerna, här har jag inte kommit så lång gällande rutt, men kan bestämmas gemensamt. Är även här öppen för tältning, men annars bo i hyttor samt i mindre byar för att kunna äta av den goda maten.

Hälsningar
Tomas

Hej jag är sugen på att följa med v37 för då har jag jobbat klart för sommaren och augusti.
Jag har erfarenhet av att vandra men inte så långt norr ut, hur pass kallt blir det på dagar och nätter? Min sovsäcks komforttemp är på -1grader så jag vet inte om den pallar det? Iofs kan man köpa en Liner till sovsäcken och även sova i underställ sockor och mössa om inget annat.
Du får gärna höra av dig om det fortfarande aktuellt eller om du inte tycker jag är för grön.
Men jag gillar utmaningar ska det sägas.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej Jakob!

Kul att du vill hänga på! Precis börjat kolla lite vad jag ska ha med mig och så. Jag har en tur/retur flygning ARN-Kiruna bokad 4 Sep anländer ca 13 och då kan man ta buss direkt från flygfält till Abisko och börja vandra redan samma dag. Återresa Kiruna-Sthlm kvällen sön 12 sep. Buss Nikkaluokta-Kiruna eftermiddag

Min tanke var att inte tälta i första hand utan bo i STF stugorna samt i Kebnekaises fjällstation. Det är min första fjällvandring men har vandrat ganska mycket tidigare och även bott i tält, men är öppen för det om vädret inte blir alltför kämpigt.

Vill gärna ta mig upp på Kebnekaise, så vill gärna ha några extra dagar till det om vädret är dåligt. Om jag förstått det rätt tar det 4-5 dagar mellan Abisko och Kebnekaise, men man kanske kan hinna med en avstickare från leden om vädret tillåter. Om man startar från Abisko under lördagen eller söndag borde man kunna knata upp på Kebnekaise fre och/eller lördag 10-11 Sep. Vad tror du om detta upplägg?

Häls Tomas

Det låter rätt intressant, måste återkomma om någon dag när jag ser hur det ser ut. Tänkte på om du hade tänkt att bara sova i fjällstuga så kan man skippa tältet helt och få ner vikten avsevärt.

Late information

Hej,

I'm from Spain, I read your text, and I know it's too late, but I inform you that exist a long path crossing spanish pyrinees called "GR-11", it cross all mountains between Mediterraneum and atlantic.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips