Fjällvandring till Sarek med familj, Juli/Augusti

Planerar att gå från Kvikkjokk till Sarék och tillbaka, räknar på 10 dagar för att det inte skall bli för långt för barn och fru, barnen är 2½, 11 respektive 13 år. Har alltid haft Hilleberg 4-säsongs tunnel tält, denna gång blir det med Tentipi Zirkon light 5 med liten hopfällbar hekla 7 spis som man kan elda bort fukt i tältet samt en myshöjare för barnen och en själv. Planerar att göra det så säkert som möjligt, då jag själv är stelopererad i ryggen och har med mig allt från syntetiskt morfin till adrenalinspruta som man skickar in i benet om det skulle krisa ordentligt.
 
Hej Peter!

Som du säkert vet är Sarek något av det mest otillgängliga vi har i den svenska fjällvärlden. Här möter många svårigheter, t .ex. vattendrag som måste vadas. Från Kvikkjokk är det en dagsmarsch - för vuxna - närmaste vägen till nationalparksgränsen. Om Sarek ändå är målet tycker jag ni ska åka bil till vägslutet vid Sitoälvens mynning och beställa skjuts (fyrhjuling och båt) till Aktse. Kommer ni med bussen beställer man bilskjuts från Tjåmotis.

Det framgår inte av ditt inlägg om det är något särskilt du vill fråga oss andra om. Återkom gärna om du vill ta del av den erfarenhet som finns samlad under denna rubrik. I annat fall vill jag bara önska dig och familjen lycka till!

Hälsn Pelle
 
Vet inte heller hur högt långt ni tänkt gå? Jag tycker personligen att det var helvetiskt med mygg i skogen och myrmarkerna man passerade från samevistet norr om och ner till Kvikkjokk (2008 i månadsskiftet juli/aug). Och ska man på kalfjäll oc/ellerh nationalpark så får man inte mycket nytta av eldspisen. Jag föredrar kalfjäll själv men då finns det inte mycket till ved.
 
Hej Pelle

Tack för dina råd!
Jag är införstådd med svårigheterna och vi har vandrat så många år i jämtlandsfjällen att man nu vill se nya vyer.

Min största akilleshäl är min ryggskada, ibland så får jag svårt att gå vanligt pga smärtor, därav så använder jag syntetiskt morfin för att klara mer och låta familjen njuta av naturen. Kommer bara att utföra denna vandring om min ryggstatus är i hyfsat skick. Jag har de senaste 5 åren inte lyckats behålla ett jobb pga av mina smärtor och funktionsbortfall i min gång, jag hasar med fötterna likt en 80-åring då det blir som värst!

För mig är det kärleken till den svenska fjällvärlden som gör att jag härdar ut smärtorna vid vandringarna, det blir svårare och svårare. Varför jag kör med lightpacking filosofin är att jag då vet att min familj kan ta sig själva ner för fjället med lätt packning och mat för 2 -3 dygn tillbaka till civilisationen. Simtränar nu och provar min nya ryggsäck Bergan powerframe 130L, den har ett skönt bärsystem och på en smärtskala 1-10 så ligger jag på en 5:a med 20 kg packning efter 30 min och det härdar jag ut, men går det till 8-10 är det akut.

Går det att fiska och vad kan man använda sig av?


Hej Peter!

Som du säkert vet är Sarek något av det mest otillgängliga vi har i den svenska fjällvärlden. Här möter många svårigheter, t .ex. vattendrag som måste vadas. Från Kvikkjokk är det en dagsmarsch - för vuxna - närmaste vägen till nationalparksgränsen. Om Sarek ändå är målet tycker jag ni ska åka bil till vägslutet vid Sitoälvens mynning och beställa skjuts (fyrhjuling och båt) till Aktse. Kommer ni med bussen beställer man bilskjuts från Tjåmotis.

Det framgår inte av ditt inlägg om det är något särskilt du vill fråga oss andra om. Återkom gärna om du vill ta del av den erfarenhet som finns samlad under denna rubrik. I annat fall vill jag bara önska dig och familjen lycka till!

Hälsn Pelle
 
Hej Niklas,

Vet inte heller hur högt långt ni tänkt gå? Jag tycker personligen att det var helvetiskt med mygg i skogen och myrmarkerna man passerade från samevistet norr om och ner till Kvikkjokk (2008 i månadsskiftet juli/aug). Och ska man på kalfjäll oc/ellerh nationalpark så får man inte mycket nytta av eldspisen. Jag föredrar kalfjäll själv men då finns det inte mycket till ved.

Vi kommer att gå i korta etapper mellan 6-11 km beroende på väder och status på familjen som grupp. Tänkte gå längs kungsleden först, planerar för denna tur beskriven nedan, men den kan jag ändra.
Dag 1 kvikkjokk-Östra delen av Stuor-Tata(sjön),
Dag 2 Stuor Tata-Rittak,
Dag 3 Rittak-Laitaure-båt vidare till Nammatj, basläger vid Litnokstugan
Dag 4 Litnokstugan-Alep Vassjajåkåtj(nedanför Skårki),
Dag 5 Alep Vassjajåkåti-Sielmakiedde(mitt emot radiomast, borde vara bra mobil täckning där)
Dag 6 Vandring på Sarék, slår basläger vid Mikkastugan(nödtelefon)
Dag 7-10(11) tillbaka till Kvikkjokk(hade gärnat paddlat tillbaka och kortat dagar tillbaka.
 
Du bör nog kolla på kartan några gånger till. Litnokstugan ligger på "fel" sida Rapaälven.
Den radiomast som du nämner tror jag inte är för mobiltelefonnäten utan för samernas och/eller Polisens nät.

//B
 
Ritsem?

Hejsan,

Nu ska man ju aldrig måla fan på väggen, men det är en ganska tuff vandring som du planerat att göra med tre barn. Det är framför allt vandringen genom Rapadalen som i värsta fall kan bli väl svår, det är ett antal vad där som kan bli som lite luriga om det regnar (vilket det naturligtvis ofta gör i Sarek) och dessutom en hel del videsnår. Som lök på laxen kan det dessutom vara väldigt myggigt där nere. Sen är det inte heller helt trivialt att passera Låddebakte. Går man nere i dalen får man stångas med några av Sareks värsta videsnår och går man upp via Snavvagge (vilket de flesta gör) är passagen tillbaka ner till Rapadalen ganska brant. Inget jag skulle vilja göra med en dålig rygg och (kanske?) en 2.5 - åring i ryggan.

Mitt tipps är därför att lägga om turen och utgå från Ritsem istället. Kanske något i stil med:

Båt till Änonjalmme - Följ Padjelantaleden fram till Kisurisstugan (personligen tycker jag dessutom att Padjelantaleden är betydligt vackrare än Kungsleden)

Vik av in mot Sarek och följ Sjnjuvtjudisjåhkå fram till mynningen av Ruohtesvagge.

Ruohtesvagge in till Smailaträffen.

Tillbaka västerut via Guohpervagge. Personligen hade jag gått på nordsidan av Låvdakjåhkå och sen tar passet mellan Njierek och Luvddo och vidare ner till bron över Vuojaädno.

Nordkalottleden norrut upp till Vajsaluokta och sen båt tillbaka till Ritsem.

Lycka till med turen!

/ Stefan
 
Eller som föregående, men ta Alkavagge mot Staloluokta. Om ryggen håller, gå Padjelantaleden tillbaka, annars kan ni ju ta helikoptern därifrån. Problemet kan vara den dåliga bron över Mielätno, Jag vet inte hur det är med bro eller båtar nu.

I Alkavagge gick vi på min första Sarektur och jag gillade den!
 
Hej,

Du bör nog kolla på kartan några gånger till. Litnokstugan ligger på "fel" sida Rapaälven.
Den radiomast som du nämner tror jag inte är för mobiltelefonnäten utan för samernas och/eller Polisens nät.

//B

Ja det stämmer, det var bara texten på Litnokstugan som var på rätt sida och det är där vi tältar!
Bra att du är uppmärksam!

Hälsningar,
Peter
 
Tack Stefan,

Hejsan,

Nu ska man ju aldrig måla fan på väggen, men det är en ganska tuff vandring som du planerat att göra med tre barn. Det är framför allt vandringen genom Rapadalen som i värsta fall kan bli väl svår, det är ett antal vad där som kan bli som lite luriga om det regnar (vilket det naturligtvis ofta gör i Sarek) och dessutom en hel del videsnår. Som lök på laxen kan det dessutom vara väldigt myggigt där nere. Sen är det inte heller helt trivialt att passera Låddebakte. Går man nere i dalen får man stångas med några av Sareks värsta videsnår och går man upp via Snavvagge (vilket de flesta gör) är passagen tillbaka ner till Rapadalen ganska brant. Inget jag skulle vilja göra med en dålig rygg och (kanske?) en 2.5 - åring i ryggan.

Mitt tipps är därför att lägga om turen och utgå från Ritsem istället. Kanske något i stil med:

Båt till Änonjalmme - Följ Padjelantaleden fram till Kisurisstugan (personligen tycker jag dessutom att Padjelantaleden är betydligt vackrare än Kungsleden)

Vik av in mot Sarek och följ Sjnjuvtjudisjåhkå fram till mynningen av Ruohtesvagge.

Ruohtesvagge in till Smailaträffen.

Tillbaka västerut via Guohpervagge. Personligen hade jag gått på nordsidan av Låvdakjåhkå och sen tar passet mellan Njierek och Luvddo och vidare ner till bron över Vuojaädno.

Nordkalottleden norrut upp till Vajsaluokta och sen båt tillbaka till Ritsem.

Lycka till med turen!

/ Stefan


Jag skall fundera på ditt förslag, det gäller att göra det så smidigt det går med barn.
Hälsningar,
Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Sun73 Sugen på fjällvandring till veckan? Fjällvandring 2
Eilert Fjällvandring med möjlighet till att ta lite matfisk. Fjällvandring 1
marioeduardo Sandaler till fjällvandring Fjällvandring 5
linda-flyg billig fjällvandring till en skolklass Fjällvandring 6
piaea Fjällvandring Nikkaluokta till Vistas Fjällvandring 13
niben Att byta från Fjällvandring till bara Fjäll? Fjällvandring 7
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.