Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
fjällvandring närmre stockholm än sylarna, helgas mm.
- Trådstartare Nilsson.J
- Start datum
Hammarbybacken? 
// Jocke
// Jocke
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Skämt åsido, Dalarna har en del trevliga ställen.
Södra Jämtland likaså, Åre finns också, men isolerat berg.
// Jocke
Södra Jämtland likaså, Åre finns också, men isolerat berg.
// Jocke
Bil eller buss/tåg? Tält eller stuga?
Tänndalen - Rogen - Grövelsjön kanske? Till Tänndalen åker man "Härjedalingen".
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/vandring/wmtips/rogen/rogen.html
Tänndalen - Rogen - Grövelsjön kanske? Till Tänndalen åker man "Härjedalingen".
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/vandring/wmtips/rogen/rogen.html
Närmare än Ånn är nog besvärligt om man vill ha riktiga fjäll. Det blir bara Dalarna kvar.
Området kring Tänndalen är bara marginellt närmare än Ånn, och om man inte åker bil eller med Härjedalingen så blir det minst lika besvärligt som att ta sig till Ånn (antingen buss via Brunflo (dvs på god väg mot Ånn) eller buss Hudiksvall-Ljusdal-Sveg-Funäsdalen med tre byten).
Nä, kör Dalarna, eller tåg till Ånn.
("Ånn" står såklart för Jämtlandsfjällen kring Storulvån, som ni såklart också anser.)
Området kring Tänndalen är bara marginellt närmare än Ånn, och om man inte åker bil eller med Härjedalingen så blir det minst lika besvärligt som att ta sig till Ånn (antingen buss via Brunflo (dvs på god väg mot Ånn) eller buss Hudiksvall-Ljusdal-Sveg-Funäsdalen med tre byten).
Nä, kör Dalarna, eller tåg till Ånn.
("Ånn" står såklart för Jämtlandsfjällen kring Storulvån, som ni såklart också anser.)
Fulufjället?!!
BM
BM
Instämmer med föregående talare. Fulufjället är det närmase jag kan komma på. Det skiljer sej lite från många andra fjälltrakter, inte så "fjälligt" ..alltså vad jag menar är: Hela fjället är en platt högplatå men naurmässigt är det väl så mysigt, inga fjälltoppar dock. Dessutom har jag sett många med hund, antar att den lär vara kopplad. Åk till Mörkret och ställ bilen vid fulufjällsparkeringn, sen är det bara att gå! All stigning sker den första kilometern sen är det platt som en pannkaka. Aj, nu ser jag att ni tänkt ta tåg/buss, då sprack färdplanen.. Men en kompis till mej åkte faktiskt tåg+buss+buss dit (dock med viss möda), tyvärr är väl inte fulufjället så väl anpassat för vandrare som önskar resa kollektivt, tror min kompis lyckades övertala busschafören att svänga förbi upp till parkeringen, annars får man nog gå från Mörkret.
Lycka till /Björn (med många nätter på Fulufjället)
Nordbjörn; sa:Instämmer med föregående talare. Fulufjället är det närmase jag kan komma på. Det skiljer sej lite från många andra fjälltrakter, inte så "fjälligt" ..alltså vad jag menar är: Hela fjället är en platt högplatå men naurmässigt är det väl så mysigt, inga fjälltoppar dock. Dessutom har jag sett många med hund, antar att den lär vara kopplad. Åk till Mörkret och ställ bilen vid fulufjällsparkeringn, sen är det bara att gå! All stigning sker den första kilometern sen är det platt som en pannkaka. Aj, nu ser jag att ni tänkt ta tåg/buss, då sprack färdplanen.. Men en kompis till mej åkte faktiskt tåg+buss+buss dit (dock med viss möda), tyvärr är väl inte fulufjället så väl anpassat för vandrare som önskar resa kollektivt, tror min kompis lyckades övertala busschafören att svänga förbi upp till parkeringen, annars får man nog gå från Mörkret.
Jag lånar tråden en stund då jag själv funderar på Fulufjället senare i September/Oktober. Hur är egentligen, är björnar ett problem där? Har hört att det ska vara ganska tätt mellan dom just på Fulufjället?
/Hasse
Björnar är knappast ett problem någonstans i Sverige om du inte sover i ett tält gjort av honungsglaserad lövbiff.Hasse_70; sa:Jag lånar tråden en stund då jag själv funderar på Fulufjället senare i September/Oktober. Hur är egentligen, är björnar ett problem där? Har hört att det ska vara ganska tätt mellan dom just på Fulufjället?
larsl; sa:Björnar är knappast ett problem någonstans i Sverige om du inte sover i ett tält gjort av honungsglaserad lövbiff.Hasse_70; sa:Jag lånar tråden en stund då jag själv funderar på Fulufjället senare i September/Oktober. Hur är egentligen, är björnar ett problem där? Har hört att det ska vara ganska tätt mellan dom just på Fulufjället?
*lol*
Näe, ett högst normalt Nallo 2...då kan jag känna mig lugn då...
/H
Jag lånar tråden en stund då jag själv funderar på Fulufjället senare i September/Oktober. Hur är egentligen, är björnar ett problem där? Har hört att det ska vara ganska tätt mellan dom just på Fulufjället?
/Hasse [/QUOTE]
Jo, i och kring de skogsbeklädda branterna upp mot själva högplatån sägs finnas en del björn, men man ska nog ha hisklig (o)tur om man ska få syn på nån. Har hört att kikarspaning i dessa trakter på hösten, när björnarna lufsar runt och käkar bär i dessa branter, kan vara givande. Uppe på själva kalfjället lär det väl inte vara nån större chans/risk till konfrontation. Har i vart fall själv aldrig sett nån! Annars är väl björnar en tillgång, särskillt om dom nu håller sej i stora naturområden (som Fulfjället med omnejd) och inte slår runt på "byn" och tömmer folks soptunnor. Skulle tro att med vanligt sunt "björnvett" så ska man känna sej trygg. Som sagt lämna lövbiffen hemma
/Björn
Liknande trådar
- Svar
- 4
- Visningar
- 988
- Svar
- 8
- Visningar
- 959
- Svar
- 107