Fjällvandring med onda knän?

När jag visar blider från mina fjällvandringar för min pappa talar han drömmande om hur detta också är något han skulle vilja uppleva, men att det ju inte går. Varför? Han har problem med sina knän. Nu fyller han snart 70 och jag skulle trots allt vilja ge honom en fjällresa i present. Jag skulle därför vilja ha tips på lämpliga områden där man kan vandra i relativt okuperad terräng (det är framför allt nerförsbackar som är ett problem för honom), men ändå få uppleva kalfjällsmiljö. Tänker mig att vi bor på en fjällstation/i en fjällstuga och gör dagsturer därifrån på 5-10 km. Var vi vill vandra? Ja, det spelar egentligen mindre roll - Dalarna, Jämtland, Lappland eller någon helt annanstans - huvudsaken är att vi kan få en fjällupplevelse utan att kämpa i fär många upp- och nerförsbackar... Om det underlättar kan jag tänka mig att vi tar helikopter eller båt till en lämplig startplats, Min pappa har mycket god grundkondition, så ett alternativ skulle annars kunna vara att cykla, men jag tycker nog trots allt att fjällen upplevs bäst till fots.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har tyvär inget konkret exempel, men jag tror faktiskt att ni ska satsa på helikopter och försöka komma så off som möjligt. kostar lite mer än att vandra det..men tror det kan vara värt det!
lyfte från vuoggatjålme

Senast ändrad:
Staloluokta i Padjelanta kan kanske vara ett alternativ, det är ett aktivt sameviste så det går reguljärturer med helikopter varje dag under sommaren (950kr/pers enkel väg, boka i god tid). Ligger precis under trädgränsen så en del mygg men med en fantastisk utsikt över Virihaure, fiskemöjlighet och bastu. Eventuellt finns möjlighet att få båtskjuts i sjön. Leden till Staddajåkkå-stugorna är ganska plan och lättgången men kanske lite lång (12km).

http://www.padjelanta.com/se/karta/stalo.asp

avslutad210712

Gäst
Riksgränsen/Katterjokk - då är NI uppe på kalfjället direkt. Likaså på norska sidan om gränsen men då har jag ingen aning om möjligheterna till boende för dagsturer.

Har man problem med knäna kan det underlätta om man går med stavar. Speciellt i nedförsbacke kan man avlasta knäna.

Vilhelminafjällen med framförallt Stekenjokk som utgångspunkt. Relativt platt (det finns väl inga platta ställen i fjällen?). Där finns även en hel del leder som används för cykling (mountainbike). Kolla med turistbyrån i Vilhelmina, dom har information om cykellederna (som även går att använda för vanlig vandring).

Åk till Grövelsjön

Bara ett stenkast från STF stationen finns en parkering varifrån ni går rakt ut på kalfjället. Lederna var för tvår sedan belagda med krossgrus i början, relativt plant men stavar är super om man har onda knän.
Ni har flera alternativ. NV mot Norge, Norrut mot Hävlingen NO mot Storvätteshågna samt Österut mot Oskarsstugan. Ni kan också ta båten till Ryvangs gård o gå tillbaka på södra sidan av sjön, men det är brant uppför samt stenigt i början men sedan lättvandrat.
Mvh/NGN

Mitt tips är åter igen Handöl. Där går grusväg på båda sidor av Handölan. Man kommer en bra bit upp på fjället. Ta med cykel så kan ni rulla från kalfjället ända ner till forsen som är Sveriges högsta och vidare till Ånnsjön. Beroende på hur ont i knäna han har kan man hitta tekniker för att ta sig ner som gör mindre ont. Baklänges, annan kroppsställning, springande, sidledes, bromsrep och flackare eller brantare nedstigning är några.

Tack!

Tack för alla tips. Inser ju att det inte är särskilt platt någonstans, men allt är ju relativt - mina egna knän var inte så nöjda efter Tjäktja-Nallo förra året (fick gå baklänges sista biten)... Är själv ganska sugen på Staloluokta, också för att en kompis påstår att en av fjällvärldens bästa bastuar finns där... Annars är ju Grövelsjön mycket lättåtkomligt, men kanske inte så exotiskt (pappa bor i Dalarna). Stavar blir det definitivt för oss båda och så gäller det väl att bli bättre på att använda lårmusklerna mer i nerförsbackarna...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips