fjällvandring med barn, utgå från stuga

Jag och min flickvän har lite planer på att fjällvandra tillsammans med hennes systers familj i sommar, de är 2 vuxna + 2 barn (2 åring, som kommer att sitta i bärstol, samt en 4,5 åring). Tanken är väl att åka bil från Småland, till de södra delarna av fjällkedjan (max Åre) för att där bo ett ställe och göra dagsutflykter därifrån. Enklast vore att ha en stuga en bit upp på fjället att utgå ifrån.
Det ska vara fina fjäll samtidigt som det inte ska vara alltför långt norrut att åka och relativt lättvandrat för 4,5 åringen. Och det ska vara möjligt att variera sig i dagsutflykter.

Nu behöver vi lite tips på sådana vandringsmöjligheter. Vart ska man åka? Hur får man tag i stugor?

Tacksam för lite tips!

Senast ändrad:
Norge

Låter härligt tycker jag!

Jag föreslår faktiskt Norge. Medlemmar i STF eller Den norske turistforening kan låna en DNT-nyckel som går till obemannade stugor med gott om mat och färdighuggen ved. Finns en del bitar där det bara är någon mil mellan stugorna, och många av dem ligger längs vägar så att man kan ta bilen dit. Dessutom ligger norska fjällen längre söderut, vilket ju är trevligt för restidens skull.

Karta:
http://ut.no/map/page/maptool/

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Norge i all ära, men fjällstugor och 6 personer låter som en dyr kombination. Hyr en vanlig stuga. Kolla Fjällnäs. otrolig vacker miljö. Bilväg ända upp på fjället vid Tänndalen.

Låter härligt tycker jag!

Jag föreslår faktiskt Norge. Medlemmar i STF eller Den norske turistforening kan låna en DNT-nyckel som går till obemannade stugor med gott om mat och färdighuggen ved. Finns en del bitar där det bara är någon mil mellan stugorna, och många av dem ligger längs vägar så att man kan ta bilen dit. Dessutom ligger norska fjällen längre söderut, vilket ju är trevligt för restidens skull.

Karta:
http://ut.no/map/page/maptool/

Vi gjorde så 4 vuxna och lika många barn, rimliga köravstånd, mat med som var så förberedd att matlagningen gick kvickt på kvällen. Fungerade väl i många år tills barnen inte längre ville följa med, tågluffning och storstäder lockade av någon anledning mer. (Vi var visst likadana i vår brytningstid.)
Blev förvånandsvärt billigt och bra.

Hej!
Jag säger det igen... Sälenfjällen :)

Hyr en stuga billigt i t.ex Lindvallen och gör dagsturer. Ni kommer lätt ut på fjället och det finns mängder av bra turer att göra.
Några exempel:
- Högfjällshotellet - Köarskarsfjällets vindskydd
- Liften i Lindvallen upp till Snögubben och så valfria turer uppe på Hemfjället, t.ex till Stensjön
- Flötervegen (med Stöa kanal, flottleden över Flersjöen osv)
- Flatfjället
- Kalven runt

Kika gärna in på http://www.salenvandring.se för fler tips...

Mvh Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips