Fjällvandring i grövelsjön - Höst

Hej!

Jag och ett par kompisar tänkte genomföra en fjällvandring i grövelsjön i slutet av oktober, början av november som en del av vårt projektarbete i skolan. Är det någon som har erfarenhet av området och isånafall hur brukar vädret te sig under denna tid?

Vi har inte värst mycket erfarenhet, själv har jag vandrat i sylarna för ett par år sedan och ett par mil på östgötaleden i somras.

Kom gärna med tips angående utrustning!

temperaturer v 40

Låter som en härlig senhöst-tur.
Jag lämnade Grövelsjön i fredags (igår) och då föll lite snö som nog snabbt försvann. Var där en vecka och fjällen bjöd på fint väder med bortåt 12-14 grader på dagen i solen. Molningt väder låg nog tempen på ca 5-7 grader och på natten kröp det ner under noll. Bruna höstfärger och barmark. Baslägret låg på ca 750 möh.

Jag skulle ta med en rejäl sovsäck som går ner mot -10 (beroende på hur frusna ni är och om ni sover i tält med/utan värmekälla/stugboende).

Förresten, vad har ni tänkt ha med er för utrsutning?

Ok, lät trevligt. Spontant så tänker jag att man borde ha med en varm jacka, underställ och liknande i ull/syntet, varma tröjor, gasolspis, stövlar med plats för tjocka sockor, sovsäck, mössa,vantar, frystorkad mat...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips