Fjällvandring genom Sarek med små barn

Hej, sett att det varit uppe på fjällvandring med barn. I somras vandrade jag med barnen 6 och 8 år samt vänner genom Sarek i 10 dagar. Ena barnet filmade en del, och jag med. Har klippt ihop det så det är rätt ofiltrerat ur barnens perspektiv. Så går att se för specialintresserade, 32min film. Båda är sugna på att besöka området till sommaren igen. :)

 
Kul att ni kolla, Känns som fantastisk bra miljö att ha barnen i, de kunde verkligen uppskatta fjället trots att vi hade regn och kallt 8 av 10 dagar :) Jag blir mer påverkad av väderförhållanden än dem
 
Hejsan,

Fin film :) och alltid härligt med barn i fjällen.....eller som min lilla grabb sa när vi var i Jämtlandsfjällen....Pappa jag vill åka till de riktiga fjällen där det inte är så mycket med människor....

Vi hade planer på att vandra i den sista biten på er vandring (dvs från Akkastugorna upp till Rouhtesvagge) för två år sedan när vår lilla grabb var 6. Men på vägen upp ändrade vi planer till Stora Sjöfallet NP istället då prognosen pekade på (och sen levererade) snöstorm uppe på kalfjället. Däremot var vi tveksamma att runda hela Sarekmassivet, som ni gjorde, då vi tänkte att det var lite väl många utmanande vad med barn i släptåg. Men det verkar ju gått bra!

/ Stefan
 
Hejsan,

Fin film :) och alltid härligt med barn i fjällen.....eller som min lilla grabb sa när vi var i Jämtlandsfjällen....Pappa jag vill åka till de riktiga fjällen där det inte är så mycket med människor....

Vi hade planer på att vandra i den sista biten på er vandring (dvs från Akkastugorna upp till Rouhtesvagge) för två år sedan när vår lilla grabb var 6. Men på vägen upp ändrade vi planer till Stora Sjöfallet NP istället då prognosen pekade på (och sen levererade) snöstorm uppe på kalfjället. Däremot var vi tveksamma att runda hela Sarekmassivet, som ni gjorde, då vi tänkte att det var lite väl många utmanande vad med barn i släptåg. Men det verkar ju gått bra!

/ Stefan
Hej, jo men bra att anpassa utefter förhållanden. Stora sjöfallet är ju fint, men helst utan snöstorm!

Jo jag funderade mycket över vad och ruttval, men landade i att detta var lugnt för oss, jag har gått sträckan många gånger innan. När det kom till kritan är barnen stabilare på fötterna än många vuxna, och inga problem för mig att bära vid behov heller. Så länge en vet sina möjligheter och begränsningar så var vår rutt bra för oss. Att gå över till Ahkkaterrasserna hade vi dock inte planerat, men förhållanden gjorde att det var lugnt med den vägen.
 
Så fin ni har gjort och så rolig att ta dela av!
Jag är nyfiken på vad barnen hade på benen, när de vadade.
Hej!

De hade tunna softshellbyxor, som fortfarande är vattenfrånstötande så de torkar snabbt. Ullstrumpor och trailrunners. Samma som jag kör med, inga extra vadargrejer :) Funkar bra. Lätta fötter är skönt, särskilt för mig som bar cirka 35kg på ryggen i början
 
Inspirerande att ni kunde genomföra en så fet vandring med två barn, med allt vad det innebär. Starkt jobbat! Har två nyfikna frågor.
1. Hur mycket vana/träning hade dina barn av att gå och vandra innan turen?
2. Packningen till dig och barnen, kan man få ta del av din packlista tro?
 
Inspirerande att ni kunde genomföra en så fet vandring med två barn, med allt vad det innebär. Starkt jobbat! Har två nyfikna frågor.
1. Hur mycket vana/träning hade dina barn av att gå och vandra innan turen?
2. Packningen till dig och barnen, kan man få ta del av din packlista tro?
Hej!

Vi vandrade nån helg i skogen med tältning innan turen som specifik träning. Men generellt så är jag ute i skogen rätt mycket med barnen och rör oss i terräng, iallafall om jag jämför med andra barn vet jag att mina är terränggående - och att de trivs med att vara på fjället och vandra. Och de har varit i fjällen flera veckor om året ända sen de föddes egentligen, 2021 besökte vi ett större antal toppar i härjedalen till fots, bland annat helags, skarsfjället, skarvarna, mm och de var starkare och på bättre humör än många vuxna, de har inte är några problem att gå.

Angående packningen, jag har ingen lista. Jag har utgått från min egen packlista (som jag inte har online tyvärr) och kittat dem i princip likadant med den största skillnaden att de hade ett par extra kallingar och byxor, vilket jag inte har. Minimalistisk lättviktspackning som totalt för oss 3 vägde cirka 14kg plus 25kg mat då. Barnen bar cirka 2kg (sina egna kläder, regnkläder och förstärkningskläder) var på ryggen och jag resten - så var på gränsen att det gick :) Med traditionell utrustning hade vi inte fixat en sån tur.
 
Wow! Det är fanimig ofattbart hur du får ner basvikten till 14 kg inkl. två barn. Det är va min egen basvikt hamnar på vid en veckas solotur. Dock med ett Allak 2p och Fjällräven Abisko 75l rygga. Antar att det är dom två som måste ryka först, innan jag kan göra en liknande barnvandring med rimlig börda på ryggen 😅
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14
KulanKalle Fjällvandring Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...