Fjällvandring för synskadade?

Lyckades få med mig min väninna på fjällvandring i Grövelsjön för några år sedan, som tyvärr inte njöt så mycket pga väldigt stenig terräng. Hon har en viss synskada vilket gör att hon har svårt att se när det går upp och nerför på det sättet. Var själv uppe till Sälenfjällen i början av sommaren och gick bl.a. upp på Sälfjället över Mellanfjället och förbi Stensjön och Storfjällsgraven har jag för mig det hette. Fanns bl.a. två sommarstängda serveringar vid leden.

Nu var en stor del av leden spångad på i alla fall östra sidan om Mellanfjället, såg ut som att de var på väg att spånga även västra sidan, även om det gick lite upp och nerför. Men funderar på om det kan vara något för att få med henne ut i fjällen igen? Finns det liknande leder som är mer "nybörjarkaraktär" eller barnkaraktär kanske? Tycker det var oerhört vackert där uppe och ett par som jag mötte pratade med varandra om att varför man skulle behöva åka till Abisko när det var så vackert här nere, bl.a.
 
Från Högfjällshotellet i Sälen och norrut över Östfjället är det asfalterat första halvan, därefter är det grusgång/stor stig till Östfjällstugan som jag minns det, var förvisso 10 år sedan jag gick där sist så det kan ju ha ändrat sig eller att minnet sviker mig. Lagom fikatur men inte mer än så.

Är man ändå i Sälen borde det gå att ta liften upp till toppen på Lindvallen, då slipper man de branta sluttningarna, sedan kan man gå lite avsides och njuta av lugnet för att sedan åka ner i slutet av dagen (eller tälta en eller ett par nätter). Samma tips bör fungera på alla ställen där det finns sommaröppna liftar.

I samma trakter finns även Fulufjället, just vid Naturum och Njupeskär är det som jag minns det till största delen lättgånget, däremot rejält brant om man skall upp på själva fjället. Annars är ju det fjället väldigt platt så klarar hon att "bita ihop" en kort sträcka för att ta sig upp på platån kanske det går bra? Då kanske Morbäckssätern är en bättre startplats.

Tillgänglighetsanpassade leder brukar vara väldigt tillrättalagda, spång eller grusat hela vägen för att passa rullstol och barnvagn, ofta går de från parkeringen och sedan en rundslinga vid någon sevärdhet. Sådana leder finns t.ex sökbara på naturkartan.se hur uppdaterad/komplett den är låter jag dock vara osagt.

Vad är viktigast? Att ni vandrar tillsammans eller bara umgås i vacker natur? Det kan ju påverka förutsättningarna ganska rejält.
 
Förra året när jag var på väg mot Nikaloutka så mötte jag ett gammalt par där kvinnan var blind och mannen höll henne i handen och ledsaga henne. Pratade med dom och fick höra att dom hade vandra mycket i fjällen och inta kunde dom sluta bara för att den ene blev blind utan dom fick välja lättare vägar. Paret hade varit ända bort till Kebnekaise.Mannen var 83 år och kvinnan 81 år.
 
Hej. Min bror - som är blind - var med och gick med mig på dagsturer runt Storulvån med omnejd (med - som längsta sträcka fram och tillbaka till Spåime respektive fram och tillbaka Ulvåtjärn) under en vecka 2014. Vi hade väldigt roligt. Det var väldigt lättvandrat där - även för honom - med mycket spångat och väl trampad stig. Han gick med teknikkäpp med "boll" som doppsko och verkade tycka att det funkade bra för honom.

En liten topptur med "blomsterstigen" upp på Getryggen fick det också bli.

Så - visst går det att hitta fina turer utan att man måste till Abisko.

Hoppas du får med dig väninnan ut på fler fjälläventyr.
 
Under förra året vandrade jag förbi två upp mot Aigertstugan från Ammarnäs, den första hade bjällra bak på ryggan, kompanjonen gick med ledarhund och två stavar/käppar. Pratade lite med dem i bastun och de var på väg mot Hemavan. Det var (om jag minns rätt) en nästan helt blind person(kunde t.ex. inte se något i bastun) och hens assistent.
I efterhand önskar jag att jag pratat mer med dem, för jag är fortfarande grymt imponerad och vill gärna veta hur det gick för dem. Vill minnas att det skulle vara någon evenemang med Hemavans fjällstation med turer för synskadade och att det var dit de var på väg.

Jag hoppas verkligen ni kommer ut
 
Hej,

4 st - Dunlop SP Winter Response 2 195/65R15 91T

Nya däck saknas eller stulits från källaren i Bävern i Hemavan Fjällcenter


Denna situation hände från 18 juli till 26 juli.

Jag erbjuder en belöning 5000 kronor för information och information om personen

Kontakt med mig jaghittardiganda@swedenmail.com

eller Polisen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14
KulanKalle Fjällvandring Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.