Fjällvandrare död i Ultevis naturreservat i Jokkmokk kommun

Ja, kanske, men behöver ju inte vara så precist östligt om aktse, men den där stigen ligger ju lämpligt till om man har bilen vid sitoälvsbron och vill upp dit nånstans. Ser ut som åtminstone 1 vad om han kom där söderifrån. Nåt kan hänt där om det var mycket vatten.
Jag tror inte vägen upp till Sitoälvbron från kraftverket är öppen den här tiden på året
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag såg nu på kartan att det kalfjäll som ligger öster om Aktse ligger utanför Ultevis naturreservat. Gränsen går där fjällbjörkskogen börjar. Men det hävdas att han hittades på kalfjäll.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Men om det var uppe på Nuortoajvásj var det utanför Ultevis naturreservat.
Var uppgiften om naturreservatet kommer vet inte jag.Om man tittar på minkarta i förstoring så ser man att delar av fjället går in i narurreservatet,Var exakt det var vet bara polisen ,fjällräddningen och besättningern på helikoptern. Jag känner djupt med familjen och avslutar mitt deltagande i den här tråden.
 
Hi,
I'm a long time reader here, but never posted something. This was today on the news here in Belgium, so I want to inform everyone here about what is know about the deceased guy. It seemed that he got caught in a blizzard, got injured (maybe frostbite or hypothermia, they mentioned wet feet) and started his trip to his car which was parked 15 km away. He never made it and collapsed 2 km from where he flagged for help with his Inreach. He send a last message to his friend, which you can see here (in dutch) . His tent seems to be a Six moon designs Lunar Solo, which already took a beating as you can see in his last message. He also has a YT channel . May he rest in peace.
 

HasseQ

Avslutat
Thanx for sharing info. All respect !! Wonder anyway what could be done officially to inform about the dangers of bad weather and storm, especially offseason. An ul summertent is not enough in almost-winter & cold storm. Sorry if I wrote something disrespectful. RIP.
 
Översättningen av artikeln till svenska gav inte så mycket ytterligare information om händelseförloppet. Så oklart om vi kan dra fler lärdomar från detta.

Tragiskt när någon omkommer på detta sätt.

Thure
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.