Fjällvandra med barn - var?

Hej!

Två år i rad har vi nu vandrat med våra barn 6, 7 och 12 år i Härjedalsfjällen. Vi har utgått från en stuga och sedan gjort dagsturer. Detta har gett mersmak! Till nästa år har vi nu redan börjat fantisera om att fjällvandra mer "på riktigt".

Dock är vi relativt mycket nybörjare, har själva inte så mycket mer erfarenhet än just från Härjedalen. Jag är osäker på om vi skulle fixa att tälta - kanske fjällstationer vore det bästa?
Vi skulle gärna gå någon del av Kungsleden - var är det lämpligt?
Barnen är superduktiga på att gå. Nu i somras gick de dagsturer på mellan 8 och 16 km utan allt för stora problem, så avstånd på dryga milen känns rimliga.
Vi bor i Stockholm men kan tänka oss att åka bil långt eller ta tåget beroende på vad som är bäst.

Snälla, ge mig era förslag och tips!
 
Hej

Kul att ni vill ut! Det finns så otroligt mycket att upptäcka.

Här kommer några snabba förslag innan sängdax;
- Jämtlandstriangeln. Fjällstationer i varje hörn. Fler vandrare (ökad säkerhet, mindre ostördhet?). Lättgått, men lite kulligt här och var. Spännande toppar att ta sig upp på (Sylarna, Getryggen). Lätt att ta sig dit (tåg&buss). Möjlighet att hyra utrustning i Storulvån.
- Helags. Lite klurigare att ta sig till, lättast med bil. Också lättvandrat. Själva massivet är fantastiskt mäktigt i sin kittelliknande form. Gott om ren (oftast...). Trevligt utan att kännas för stort.
- Kungsleden (nikkaloukta-kebnekaise)-Singi-Vakkotavare (eller omvänt...). Lagom långa delsträckor. Möjlighet att bo i stugor och köpa mat. Varierande natur.
- Nikka-Keb-Tarfala-Keb-Nikka. Många möjligheter till bergsäventyr och glaciärskådning. Dock en del folk att dela med.
- Glöm inte ställen som skidorterna! Ex Sälen och Åre har verkligen börjat anstränga sig för att locka besökare även sommartid
- Till dessa så finns ju även att ha en fjällstation som bas och gå dagsturer från de. Ex Abisko och Saltoloukta...

Oj, jag har nog ganska så många tips egentligen! Får återkomma med mer utförlig info imorgon... Har du förresten några önskemål så att vi här på forumet kan rikta våra förslag?
 
Ett litet tips

Förra året ställde vi bilen i Ramundberget och gick:
Ramundberget - Fältjägaren - Helags - Topptur - Fältjägaren - Ramundberget

En tur för lagom sträckor och dessutom relativt lättvandrat. Högt vattenstånd förra året gjorde att vissa vad var knixiga men så lär det inte vara iår. Väldigt fint var det iallafall! Och man mötte inte alls speciellt mycket folk, nån/ ett par av dagarna mötte vi faktiskt ingen alls.

Kanske inte jättekul att gå samma sträcka två gånger, men det kan man ju ändra på om man vill.
 
Åh, tack för svar! All inspiration är bra!

Vi har varit kring Funäsdalen - Ramundberget - Messlingen tidigare, men aldrig upp på och till Helags. Det skulle vara ett ganska enkelt alternativ eftersom vi ändå har tillgång till övernattningsmöjligheter i området.

Dock tror jag att mina barn skulle gå igång lite extra på att faktiskt få se Kebenekaise nästa gång. Så efter att ha diskuterat med dem lite vill vi nog helst till det området nästa år. Men då blir det ju genast lite svårare för oss vuxna eftersom vi inte varit där själva och inte vet så mycket om vad som är bäst, svårighetsgrad och hur man rent praktiskt bär sig åt. Finns det fjällstationer/stugor på lämpliga avstånd även för barn? Eller måste vi i så fall ta med tält och göra egna mellan-stopp? Skulle barnen få välja skulle de säkert gärna tälta - det är väl jag som har mer tveksam inställning till det efter mindre lyckade tältäventyr i Norge som barn ;-)

Har ni tips och alternativ just kring Kebenekaise skulle jag alltså bli mer än glad!

Helags kanske vi kan spara till ytterligare en annan gång.
 
Visst är det en kick att få se Kebnekaise! Jag har varit där två gånger, en gång när jag själv var 9 år, då vi gick ut till Kungsleden vid Singi och söderut mot Vakkotavare, och en gång med min då 11-åriga dotter, då vi gick västra leden upp på toppen och Dürlings led ned och tillbaka till fjällstationen. Jag har inte bott på fjällstationen eller stugorna i närheten, men det finns ju flera, Kebnekaise, Singi och stugorna längs Kungsleden, och Tarfala som man alltid hör så mycket gott om.

Avstånden mellan stugorna är väl egentligen uträknade som lagom dagsetapper för vuxna, men man hör ju ofta att barn går där, så det beror väl på hur bra de är på att gå. Och det är inte längre mellan stugorna runt Kebnekaise än på andra ställen. Avståndet mellan Kebnekaise och Tarfala tror jag är rätt kort dessutom, och tar man båten som går en bit längs leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise, så kortar man av den sträckan en bit också. Det är rätt så lättgånget i området.

Är det du själv som inte vill bo i tält, eller tror du att barnen inte skulle gilla det? :) Om de vill, så tror jag inte att det är några problem. Och ångrar ni er så finns ju stugorna till hands ändå. Det största problemet är väl att det kan bli rätt tungt för de vuxna att vara packåsnor på tältturer med barnen. :)
 
Vi har nu bestämt oss för att satsa på Nikkaluokta - Saltoluokta och vi tror att barnen nog kommer att fixa att gå mellan stugor så vi slipper bära på tält. Eller vad tror ni - är det galet?
Nu kommer nästa fråga: Hur tidigt behöver man boka plats för att vara säker?
 
Vi har nu bestämt oss för att satsa på Nikkaluokta - Saltoluokta och vi tror att barnen nog kommer att fixa att gå mellan stugor så vi slipper bära på tält. Eller vad tror ni - är det galet?
Nu kommer nästa fråga: Hur tidigt behöver man boka plats för att vara säker?

Nu vet jag inte hur gamla barnen är, men var medveten om att vissa avstånd som ex Nikkaloukta-Kebnekaise och Teusajure-Vakkotavaare är ganska långa med etapper på 16-19km (förutsatt att ni följer Kungsleden). Ni kan korta av sträckan lite mellan Nikkaloukta och Kebnekaise genom att ta båten över Ladjojaure, men mellan Teusajaure och Vakkotavaare finns inga möjligheter att korta sträckan.
Från Vakkotavaare antar jag att ni tänkt åka buss, och över till Saltoloukta är det båt? Min fråga är varför ta er hela vägen till Saltoloukta om ni inte skall vidare då vandringen i princip slutar vid vägen i Vakkotavaare?

Mest belagda är Kebnekaise fjällstation och Singistugorna. Söder om Singi är det betydligt lugnare. STF brukar försöka erbjuda alla som vill tak över huvudet, även om det kan innebära madrass på golvet om det är mycket folk, så är ni inte säkra på vilka datum ni kommer till en stuga (pga förmåga och väder) kan det vara bättre att inte boka plats. Under turen kommer ni att sakna mobiltäckning, så ingen möjlighet att kontakta stugorna och omboka. Lägg in några extra dagar i er planering, behöver ni inte använda dem till återhämtning eller vänta ut dåligt väder kan de bidra till fina dagsutflykter.
 
Missade ditt första inlägg med barnens ålder. Men då de är ganska unga kan det vara en idé att vandra varannan dag, dvs tillbringa minst 2 nätter i varje stuga för lek, äventyr och återhämtning:)
 
Missade ditt första inlägg med barnens ålder. Men då de är ganska unga kan det vara en idé att vandra varannan dag, dvs tillbringa minst 2 nätter i varje stuga för lek, äventyr och återhämtning:)

Bra ide´! Ett par reservdagar kan nog vara smart att planera in. Och nej, vi behöver inte ta oss till Saltoluokta - det räcker såklart med Vakkotavaare.
Fördelen med att inte tälta blir ju att packningen för oss vuxna blir lättare. Vi får träna på att gå långt hemma under våren, tror jag. Men för 13-åringen och 8-åringen borde det funka fint. Det är 6-åringen som möjligtvis kan få lite tungt, gissar jag.

En annan fråga: Om man ska gå i augusti - behöver man ha riktiga vandringsskor eller räcker det med teränglöpningsskor/goretex gympadojjor till barnen? Hur pass blött är det?
 
En annan fråga: Om man ska gå i augusti - behöver man ha riktiga vandringsskor eller räcker det med teränglöpningsskor/goretex gympadojjor till barnen? Hur pass blött är det?

Den turen är ganska vältrampad och spångar över många (dock inte alla) våtområden. Vissa sträckor är ganska steniga, ex Kebnekaise-Singi och bra skor är att föredra. Sedan är ju vädret inte att lita på, utan efter en rejäl regnskur kan även den bästa led snabbt förvandlas till ett blött lerigt dike...
På sträckan Teusajaure-Vakkotavaare är det dessutom ett par vattendrag som kan behöva vadas. Vi gick den sträckan i somras i motsatt riktning (slutet av Juli) och fick vada ett vattendrag - vatten upp till strax under knät. Nivån i vattendragen kan ändras snabbt beroende på nederbörd.
I den riktning ni tänkt gå så har ni en rejält brant nerstigning till Teusajaurestugan och innan Vakktoavaare. Ni har även en längre stigning (dock inte så brant) söder om Teusajaure.

Rekommenderar "beachen" vid Kaitumjaure för en snabb tvätt, en av fjällvärldens finaste klapperstens stränder invid en grönt forsande Tjäkkjajåkkå:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pia73 Fjällvandra med barn - var? Barn och friluftsliv 22
Isranunkel Var ska vi fjällvandra? Mamma och treåring Barn och friluftsliv 16
Hostan96 Tipstråd när man ska vandra med barn Barn och friluftsliv 3
P_50202 Gå ut med graviditet Barn och friluftsliv 8
Twism Övernatta i stugor med barn Barn och friluftsliv 1
gusfallca Kort vandringstur kring Göteborg med litet barn Barn och friluftsliv 4
martin8956 Tälta som ensam vuxen med 2 barn - toalettbestyr... Barn och friluftsliv 5
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
KlaraS Två - tredagarstur med barn från Grövelsjön (skidor) Barn och friluftsliv 1
AnnikaSW Dra ett större barn efter längdskidor Barn och friluftsliv 13
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
Sällan Vandra med barn i Dalarna Barn och friluftsliv 5
Sjobbe Tälta med barn i Norge Barn och friluftsliv 0
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
markus-l Vintertältning med barn Barn och friluftsliv 5
exjobb19 Resa med barn Barn och friluftsliv 13
vandringskängan Vagn i fjället med barn? Barn och friluftsliv 8
Belsebullen Fjälläventyr med barn Barn och friluftsliv 8
JakobInge Tälta med barn nära Karlskoga Barn och friluftsliv 4
peter_j_holm Jotunheimen med barn Barn och friluftsliv 6
Alolinona Friluftsintresserad med barn i Uppsala/Stockholm Barn och friluftsliv 1
Newlin Barn under 1 år Barn och friluftsliv 1
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
BengtW Fjällen med två större barn och ett mindre Barn och friluftsliv 6
Jopernou Pulka för två barn? Barn och friluftsliv 3
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Skogskungen Små barn - hur löser ni det med mygg och knott? Barn och friluftsliv 13
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
m490c 2 barn till Trolltunga i Norge Barn och friluftsliv 8
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
Graget Bra plats i närheten av Nyköping med barn Barn och friluftsliv 9
personnvik Friluftssällskap med barn sökes vid Uppsala Barn och friluftsliv 3
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
Moniqan Friluftssällskap med barn sökes i Stockholm Barn och friluftsliv 1
Rallarros Norge, nära Karlstad, Oslo med barn? Barn och friluftsliv 2
DanielK Vildmark i Götaland/Svealand för tält med barn? Barn och friluftsliv 7
pernissila Hilleberg Nammatj 3, för litet för 2 vuxna och 2 barn? Barn och friluftsliv 23
GustavOh Inreda tvåmanstält för två vuxna och ett barn Barn och friluftsliv 11
sucram123 Naturskön plats som basläger med barn? Barn och friluftsliv 11
Blaise Multivagn till två barn Barn och friluftsliv 2
Insiktalina Sommaräventyra med äldre barn, ensam? Barn och friluftsliv 0
Tekku Tumregler för barn och vandring? Barn och friluftsliv 13
Utemamma Mat till barn under vandring Barn och friluftsliv 7
hbgsnix Hållbara varma plagg för barn Barn och friluftsliv 10
username2 Tält vuxen med tre barn Barn och friluftsliv 17
sofiah Lagom tur i Norge med barn/ungdomar? Barn och friluftsliv 4
ongdobby Hur långt har ni vandrat med era barn Barn och friluftsliv 10
yps Cykla med tält och barn? Barn och friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.