Ungefär. samt 0 utsikt och lika många fina tältplatser.Jag gissar på klippblock, lömska hål och allmänt stökig och underbar terräng.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fjällvandra 2026
- Trådstartare pooll
- Start datum
Jag funderar på antingen Sarek eller västra Padjelanta beroende på tidpunkt och hur länge jag kan vara ute.
Jag blev nyfiken på Rogen och läste den fina berättelsen som @ClaesGrundsten skrev och blev riktigt sugen på att uppleva området. Förväntningarna jag har kan nog kokas ned till utmanande och belönande.Ungefär. samt 0 utsikt och lika många fina tältplatser.
Jag har gjort den här, fast åt andra hållet (och bara fram till Svansjön, sedan paddlade jag den och gick ner till Hamra): https://www.experiencegrovelsjon.se/onewebmedia/Turförslag Tänndalen-Grövelsjön packraft.pdfJag blev nyfiken på Rogen och läste den fina berättelsen som @ClaesGrundsten skrev och blev riktigt sugen på att uppleva området. Förväntningarna jag har kan nog kokas ned till utmanande och belönande.
Jag övernattade vid Rogenstugan och Myskelvadet, idealiskt skulle jag nog ha tagit en natt till (bredån, skedbro, rödfjället), men det var prognos blåsigt dag 2, så jag pushade på för att ta mig över Rogen när det var stilla en sen juninatt:

Morgonen därpå var mindre lämplig att paddla på Rogen, även om småsjöarna nordväst om Rogen gick bra:

Vad tror ni som varit i området och det här upplägget? För lite "luft" i planeringen för förseningar/oförutsedda händelser? Om så, förslag på andra slut där det går att ta sig till Gällivare eller Kiruna på ett rimligt sätt?
Tänker mig denna vandring i månadsskiftet Juni/juli ungefär. Tidsuppskattningar och kommentarer är chatGPT. Jag tror mig om att klara distanserna i kombination med höjdmeterna och packar rimligt lätt, runt 12 kg startvikt inkl. allt.
Tacksam för alla inspel!
Dag 1 – Resdag
Arlanda → Kiruna → Nikkaluokta
Flyg till Kiruna, buss vidare till Nikkaluokta.
Dag 2 – Vandring
Nikkaluokta → Singi
Distans: ca 33 km
Höjdmeter: +800–1000 m
Tid: 8–10 timmar
Kommentar: Lång men tekniskt lätt dag.
Dag 3 – Vandring
Singi → Teusajaure
Distans: ca 20–21 km
Höjdmeter: +400–600 m
Tid: 6–8 timmar
Dag 4 – Vandring
Teusajaure → Vakkotavare → Saltoluokta
Distans: ca 22 km vandring
Höjdmeter: +500–700 m
Båt över Teusajaure och buss till Saltoluokta.
Dag 5 – Vandring
Saltoluokta → Sitojaure
Distans: ca 20 km
Höjdmeter: +600–800 m
Tid: 7–9 timmar
Dag 6 – Vandring
Sitojaure → Aktse → Kvikkjokk
Distans: ca 23 km
Höjdmeter: −1000–1200 m (netto nedför)
Tid: 7–10 timmar
Båt Sitojaure–Aktse.
Dag 7 – Resdag
Kvikkjokk → Jokkmokk → Gällivare → Arlanda
Buss till Gällivare, flyg hem.
Tänker mig denna vandring i månadsskiftet Juni/juli ungefär. Tidsuppskattningar och kommentarer är chatGPT. Jag tror mig om att klara distanserna i kombination med höjdmeterna och packar rimligt lätt, runt 12 kg startvikt inkl. allt.
Tacksam för alla inspel!
Dag 1 – Resdag
Dag 2 – Vandring
Nikkaluokta → Singi
Dag 3 – Vandring
Singi → Teusajaure
Dag 4 – Vandring
Dag 5 – Vandring
Saltoluokta → Sitojaure
Dag 6 – Vandring
Båt Sitojaure–Aktse.
Dag 7 – Resdag
Vad tror ni som varit i området och det här upplägget? För lite "luft" i planeringen för förseningar/oförutsedda händelser? Om så, förslag på andra slut där det går att ta sig till Gällivare eller Kiruna på ett rimligt sätt?
Tacksam för alla inspel!
Dag 1 – Resdag
Dag 2 – Vandring
Nikkaluokta → Singi
Dag 3 – Vandring
Singi → Teusajaure
Dag 4 – Vandring
Dag 5 – Vandring
Saltoluokta → Sitojaure
Dag 6 – Vandring
Båt Sitojaure–Aktse.
Dag 7 – Resdag
Hur van vandrare är du? Om du är erfaren och har gått långa sträckor innan så är dag 2 görbar (men jobbig). Om än ej teknisk komplicerad så är där en hel del sten mellan Nikkaluokta och Kebnekaise som gör att det tar längre tid att gå jämfört med mer plan stig. Om du går med tält så hade jag gått några kilometer direkt när du kommer till Nikkaluokta för att göra efterföljande dag något skönare.
Dag 3 och 4 är är jag osäker på om distanserna stämmer. Som erfaren vandrare som är van att gå långa sträckor med lätt packning så är det möjligt men kräver att du har god koll på båttiderna så att du ej missar dessa.
Dag 6 har ChatGPT hallucinerat.
Aktuellt
Kolla https://www.naturkartan.se/sv/kungsleden för distanserna, det är 51,5km att gå mellan Sito och Kvikkjokk enligt den sidan. Plus båtturerna över Sito och Laitaure...
Hmm ja får dubbelkolla längderna helt klart och egentligen sluta använda ChatGPT till sånt här…
Jag tar tacksamt emot tips på andra turer där logistiken går ihop och jag kan vandra ca 20 km per dag i 5 dagar (måste inte vara så långt norrut som min första fråga).
Jag har främst vandrat Bohusleden, Jotunheimen och Rondane och där är ett enkelt att hitta rundturer för olika turlängd.
Jag tar tacksamt emot tips på andra turer där logistiken går ihop och jag kan vandra ca 20 km per dag i 5 dagar (måste inte vara så långt norrut som min första fråga).
Jag har främst vandrat Bohusleden, Jotunheimen och Rondane och där är ett enkelt att hitta rundturer för olika turlängd.
Padjelantaleden, Båt i början och på slutet, lätt att planera.Hmm ja får dubbelkolla längderna helt klart och egentligen sluta använda ChatGPT till sånt här…
Jag gick Sourva, guhkesbron, pielaslätten, snavvavagge, rapadalen, höga vägen mot aktse, sitojaure och till saltoluokta på 5 dygn (5 tältnätter). Mätte inte med gps men var 12-13 mil nånting.Hmm ja får dubbelkolla längderna helt klart och egentligen sluta använda ChatGPT till sånt här…
Fin tur jag gjorde för 10 år sen.
Jag med! Har du någon tänkt tur i västra Padjelanta? Verkar inte krylla av alternativ så jag är nyfiken kring hur andra resonerar.Jag funderar på antingen Sarek eller västra Padjelanta beroende på tidpunkt och hur länge jag kan vara ute.
Hmm ja får dubbelkolla längderna helt klart och egentligen sluta använda ChatGPT till sånt här…
Nikkaluokta till Vakkotavare borde gå bra på den tiden och där finns buss som stannar vid Vakkatovare.
Dela: