Fjällvandra 2026

Har någon ett inspirerande förslag som
* går att trycka in på en vecka inkl restid från mälardalen
* innehåller åtminstone delvis kalfjäll
* behöver inte vara helt öde, men åtminstone så att man tar en pratstund med de man möter.
Kollektivtrafik eller egen bil? Led eller oledat?

Senast ändrad:
Tillbaka till ämnet. Typ iallafall :)

Jag funderar som sagt över var jag vill vandra i år. Jag vet fortfande inte riktigt förutsättnignarna vad gäller semester och andra planer, men något ska det bli.

* behöver inte vara helt öde, men åtminstone så att man tar en pratstund med de man möter.

Kommer jag inte på något annat så finns det väl gott om områden i jämtlandsfjällen som jag inte varit i än. Lunndörren har exempelvis aldrig blivit av trots mycken kartspaning.
Vad sägs om Dalafjällen? Bara några 10-tals mil från Mälardalen. Fulufjällets nationalpark t ex.

Kanske det. Det var länge sedan jag var där.

Finns enormt mycket i Norge som borde passa. Om man håller sig borta från de allra vanligaste stigarna så är det knappt folk.

En rund tur i Trollheimen tex.
Mm, norska fjäll är aldrig fel.

Kollektivtrafik eller egen bil?
Kollektivtrafik är inte ett krav men stort plus.

Vad sägs om Dalafjällen? Bara några 10-tals mil från Mälardalen. Fulufjällets nationalpark t ex.
Fulufjället är ju värt ett återbesök. har bara dagsturat där tidigare.

avslutat260323

Avslutat
Vilka omkostnader tror du bla Båt-Björn i Kvikkjokk har?
Själv är jag glad över att vi har möjligheten att anlita honom för båttransporter i Kvikkjokk.
Första gången jag åkte Kvikkjokk-Mallenjarka var 1990 i lumpen - med Björn.
Senaste gångerna vi åkte, för några år sen, så tog han sig tid att visa oss nedersta forsen i Kamajåkk fast vi skulle till Mallenjarka. Och när vi åkte tillbaka från Padjelantaleden visade han oss runt lite i deltat.
Och han berättar gärna om både historia och natur när man åker med honom, så jag tycker då att den slanten är väl värd.
jag är inte intresserad av nån Björn och hans omkostnader, jag talar utifrån mitt perspektiv och då är båtavgifter ett nödvändigt ont ofta. Fanns det bro hade jag tagit den. Jag är i fjällen för att vandra, inte för att åka båt, men visst hade det kunnat vara kul med en turbåt i nåt delta och få info, men då är inte vandringen mitt fokus den trippen, utan kanske semestra med familjen och mest slappa.

nog om detta O.T nu grabbar. Sluta va så känsliga för kritik mot överpriser i fjällen. Jag skulle kunna ha mer - samernas bröd de säljer lite här och var med rökt fisk! Det är torrt, smaklöst och överprisat. Turistfällor skulle man kunna säga. Man testar det 1 gång, men sen aldrig igen, och skulle inte köpa liknande bröd hemma.
OCh det torkade renköttet kan ju inte nån guormand tycka är speciellt kul heller.

Kollektivtrafik är inte ett krav men stort plus.
Ett alternativ till Hemavan-Ammarnäs som håller sig över trädgränsen hela tiden är något sånthär:

hemavan.png

Grovskissat, men borde bli typ 7-8 mil, varav en del terräng nog är lite långsamvandrad. Borde fylla en vecka rätt bra.

jag är inte intresserad av nån Björn och hans omkostnader, jag talar utifrån mitt perspektiv och då är båtavgifter ett nödvändigt ont ofta. Fanns det bro hade jag tagit den. Jag är i fjällen för att vandra, inte för att åka båt, men visst hade det kunnat vara kul med en turbåt i nåt delta och få info, men då är inte vandringen mitt fokus den trippen, utan kanske semestra med familjen och mest slappa.

nog om detta O.T nu grabbar. Sluta va så känsliga för kritik mot överpriser i fjällen. Jag skulle kunna ha mer - samernas bröd de säljer lite här och var med rökt fisk! Det är torrt, smaklöst och överprisat. Turistfällor skulle man kunna säga. Man testar det 1 gång, men sen aldrig igen, och skulle inte köpa liknande bröd hemma.
OCh det torkade renköttet kan ju inte nån guormand tycka är speciellt kul heller.
Det finns en enkel lösning : Ät inte rökt fjällfisk ! Ta dig till något ställe där du slipper betala för båtskjuts. Men låt andra göra tvärt om om dom vill. Lycka till !

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Tillbaka till ämnet. Typ iallafall :)

Jag funderar som sagt över var jag vill vandra i år. Jag vet fortfande inte riktigt förutsättnignarna vad gäller semester och andra planer, men något ska det bli.

Kommer jag inte på något annat så finns det väl gott om områden i jämtlandsfjällen som jag inte varit i än. Lunndörren har exempelvis aldrig blivit av trots mycken kartspaning.
Jag har gjort kortare turer i Jämtland.på 5-7 dagar. Nattåg och buss till Vålådalen och sedan Stendörsstugan och vidare till Bunnerfjället, östra eller västra Bunnerskallet eller både och och sedan vidare till Enafors eller tillbaka till Vålådalen norr eller söder om Stor Stendalen.
Eller till Lunndörren och gå några ” dörrar”. Även en kortare vandring runt Lill stendalen funkar ju också.
Flyg till Hemavan går fort. Där kan man hitta en och annan runda och flyg tillbaka.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.