Fjällräven Vlassic i trekkingsandaler?

Just nu verkar läget hopplöst att få mina hälar att hinna läka till fredag nästa vecka. Fick ju hälseneinflammation på högakustenleden och det verkar som att slemsäcken mellan leden och hälbenet fortfarande är inflammerad. På vänster fot kändes inget när jag provgick i mina vandringsskor men på högre fot är det som om en kula sticker ut en bit ner på hälen. Det gör inte ont men är obehagligt när det känns som den rullar fram och tillbaka inne i foten. Det gör att jag inte tar ut stegen ordentligt. Jag funderar på om det är en omöjlighet att gå i trekkingsandaler med tjocka strumpor. Tårna skulle ju bli aningen oskyddade. Tanken är väl att försöka gå i mina vanliga skor men ta med sandalerna som backup. Sandalerna har bra dämpning och sitter skönt på foten. De klämmer inte åt på hälen där det känns obehagligt.

Tror ni det skulle funka?
 
Just nu verkar läget hopplöst att få mina hälar att hinna läka till fredag nästa vecka. Fick ju hälseneinflammation på högakustenleden och det verkar som att slemsäcken mellan leden och hälbenet fortfarande är inflammerad. På vänster fot kändes inget när jag provgick i mina vandringsskor men på högre fot är det som om en kula sticker ut en bit ner på hälen. Det gör inte ont men är obehagligt när det känns som den rullar fram och tillbaka inne i foten. Det gör att jag inte tar ut stegen ordentligt. Jag funderar på om det är en omöjlighet att gå i trekkingsandaler med tjocka strumpor. Tårna skulle ju bli aningen oskyddade. Tanken är väl att försöka gå i mina vanliga skor men ta med sandalerna som backup. Sandalerna har bra dämpning och sitter skönt på foten. De klämmer inte åt på hälen där det känns obehagligt.

Tror ni det skulle funka?
Det mesta är möjligt om man har rätt inställning! Kan nog kännas en del om du slår i oskyddade tår i uppstickande stenar! Har själv fått en hel del blånaglar på tårna när jag vandrat, trots att jag alltid haft kängor på fötterna!
 
Rysk tävling? ;)

Kul felskrivning! ... Fjällräven Vlassic .. låter Ryskt på något sätt.

(Förlåt! kunde bara inte låta bli att kommentera ;) )

///Claes
 
I sydligare trakter går man ju ofta långa sträckor i sandaler. Har en kompis som gick ett par veckor i Österrike iförd sina Teva eftersom han troligen hade fått härdsmälta i kängorna. Det som kan strula är väl som sagt stenar/annat man slår tårna i, och så om det regnar hela tiden.

Visst, vissa gillar ju att ha blöta fötter, men om du inte gör det och har benägenhet för skavsår när huden blir uppblött av vatten ("russinhud"), så tänk på att tejpa som en tok innan. Är du full i f-n kan du ju stoppa ett par neoprensockar i packningen och ha om det envisas med att regna en längre tid. Och se till att sandalerna verkligen passar dig, jag själv har t ex jättesvårt att hitta sandaler som stöder upp mina fotvalv, eftersom de flesta sandaler är rätt platta i fotbädden och dessutom saknar "sarg".

Lycka till!

/A.
 
I sydligare trakter går man ju ofta långa sträckor i sandaler. Har en kompis som gick ett par veckor i Österrike iförd sina Teva eftersom han troligen hade fått härdsmälta i kängorna. Det som kan strula är väl som sagt stenar/annat man slår tårna i, och så om det regnar hela tiden.

Visst, vissa gillar ju att ha blöta fötter, men om du inte gör det och har benägenhet för skavsår när huden blir uppblött av vatten ("russinhud"), så tänk på att tejpa som en tok innan. Är du full i f-n kan du ju stoppa ett par neoprensockar i packningen och ha om det envisas med att regna en längre tid. Och se till att sandalerna verkligen passar dig, jag själv har t ex jättesvårt att hitta sandaler som stöder upp mina fotvalv, eftersom de flesta sandaler är rätt platta i fotbädden och dessutom saknar "sarg".

Lycka till!

/A.

Sandalerna är använda många gånger till 2-4 milspromenader bla på steniga vägar på Cypern, dock utan någon tyngre packning, kanske 5-6 kg som mest (min FC-rygga kommer nog ligga kring 10-11). Våt om fötterna blir jag även i mina Salomon XA Pro 3D Ultra W så där blir det ju ingen skillnad och jag har ett par nya SealSkins som går att ta med.

Det är tårna jag är lite rädd om, särskilt med tanke på att jag lyckades slå bort min lösa stortånagel idag (AJ!). Blåtår får jag oavsett skor har jag insett.
 
OK, jag förstår. Du får ett dum-svar: Det beror nog på vem det är som går (jag avskyr själv den sortens no-brainersvar). I mitt tycke har Kungsleden mellan Nikka-Abisko inte mycket sten man kan slå fötterna i, den är oftast bred så 2-4 kan gå i bredd, och du kan välja det bästa stället. Dock minns jag inte i detalj hur stenigt det är.

Om du inte har bråttom och/eller väldigt hala sandaler kan jag inte tänka mig att det blir något problem. Jag tycker dessutom det är en kul grej och jag hoppas det går att genomföra. Om du skulle in i någon av stendalarna (kuopervagge t ex) så vore det en annan femma.
 
Strykarräven: Tack för ditt svar. Det känns just nu som att det blir skorna på och sandalerna i ryggan och skulle trycket mot hälarna bli oumbärligt så får jag helt enkelt byta. Jag har väntat ett år på Classicen så det vore liksom aptrist att nu några dagar innan behöva ställa in. Förbannar mig själv litegrann för att jag gick högakustenleden så tätt inpå. Men gjort är ju gjort.

Tiden kommer väl vara lite emot mig på Classic, mitt tåg går hem 16:55 på måndagen den 11/8 vilket betyder att jag måste ta mig i mål på ~78,5 timmar. på hkl gick jag de första 11 milen på 72 timmar och då hade jag ett nattstopp som var i 14 timmar och ett på 11 timmar så långa stopp har jag inte planerat att ha på Classic så jag borde ha lite tid till godo.
 
Nu har jag förstått att du redan har sandaler, men angående tåskydd så verkar Keen:s sandaler ha riktigt rejält tåskydd. Hade de inte varit så dyra hade jag redan haft ett par.. :)
 
Nu har jag förstått att du redan har sandaler, men angående tåskydd så verkar Keen:s sandaler ha riktigt rejält tåskydd. Hade de inte varit så dyra hade jag redan haft ett par.. :)

Fast tåskydd kan vara av ondo oxå *sneglar på min sargade blåa stortå* i en sandal slår inte tån i något inne i skon vid nedstigningar. Men å andra sidan är det ju skönt med tåskydd emellanåt oxå. Jobbigast med sandaler är att få in småstenar under foten tycker jag. Skall dock kika på sandalerna du tipsar om. Men inga nya skor inför trippen nästa vecka. Men för kommande vandringar kanske.
 
Har införskaffat ett par Keen-sandaler i sommar o är hittills nöjd. Väldigt sköna att gå i. Tåskyddet var ett av kraven jag hade på sandaler då jag hade med dom som vad o badskor på sommarens vandring. Behövdes dock aldrig användas vid vad. Sandalerna saknar dock en rejälare sula... inga "dobbar" alltså, men ändå ett bra grepp på stenar o så.
 
Har ett par Teva utan tåskydd (deras standardmodell, kommer inte ihåg modellnamnet) och har vandrat en hel del i dem. Tårna har aldrig varit ett problem för mig, jag har en storlek där tårna inte går ända fram till kanten. Det kanske kan hjälpa?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Verdesi Fjällräven Classic Fjällvandring 0
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
wavem Avbryta Fjällräven classic Fjällvandring 5
quango Hur undvika Fjällräven Classic? Fjällvandring 5
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
Nimrodel Fjällräven classic - undvika? Fjällvandring 2
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
Phyllobates Stugtur i Jämtland eller Fjällräven Classic? Fjällvandring 2
SwedishOutdoor Fjällräven Classic 2014 - nu mot nya mål! Fjällvandring 9
camilla.green.376 Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Mumfi Abi-Nikk samtidigt som Fjällräven Classic Fjällvandring 14
claddepadde fjällräven classic 2014 Fjällvandring 1
Simris10 Fjällräven Classic Fjällvandring 2
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
sisolainen Biljett till Fjällräven Classic säljes Fjällvandring 0
a.lex Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 6
Stugman SE HIT Fjällräven Classic 2013 Fjällvandring 9
Fjällvinden Fjällräven Classic - Fjällvandring 31
Christian1 Vandringskänga Diemme Yuma? + jacka fjällräven... Fjällvandring 1
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
Fbr Kebnekaise under Fjällräven classic Fjällvandring 2
ahlleballe Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 0
jockesvensson Fjällräven Classic 2011 Fjällvandring 1
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Robwah-9 Vandring under Fjällräven Classic Fjällvandring 8
zzeezz Fjällräven classic packlista 1.0 Fjällvandring 22
empire Fjällräven Classic 2010 Fjällvandring 50
DanielK axelremsjustering på Fjällräven Trapper? Fjällvandring 1
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
cow Fjällräven eller Helsport? Fjällvandring 0
Nybörjare från falun Fjällräven classic 2009 Fjällvandring 68
sulan55 fjällräven c Fjällvandring 3
susma74 fjällräven classic med ettåring??? Fjällvandring 28
BeatriceK Fjällräven Classic klar Fjällvandring 2
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
Joakim Ambrosson Appropå Fjällräven Classic.. Fjällvandring 11
sarawak Fjällräven Classic Fjällvandring 9
zzeezz Packlista Fjällräven Classiq 2007 Fjällvandring 5
zzeezz Fjällräven Classiq 2005-2007 Fjällvandring 4
hakpoh Fjällräven classic Fjällvandring 16
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
Buzzrock Fjällräven Classic 2006 Fjällvandring 6
zzeezz Packlista Fjällräven Classic Fjällvandring 35
flunkan Vet någon 2:a handsvärde på fjällräven Akka 3 (-97)? Fjällvandring 0
avslut1008 Fjällräven classic Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.