Fjällräven trecking tights

Nån av er som testat?

Idén är väl inte särskilt unik. Tights har ju blivit mer och mer standard i vid löpning och längdskidåkning. Men det har inte funnits så många som klarar lite tuffare tag för vandring.

Jag är svagt positiv men tycker de är lite för dyra. Finns det alternativ? Undrar hur vindtåliga och myggtäta de är.

http://a1.static.outnorth.com/image.../fjallraven-abisko-trekking-tights-tarmac.jpg

http://www.outnorth.se/fjallraven/a...iMpweQ-oUxq9-Ly2zIz_mxK9ZL0aAgYH8P8HAQ#Tarmac

Ifjol fjällvandrade jag tre veckor med vanliga tights från Adidas (kostade 300 kr). Det funkar kanske lika bra.
Fördelar med tights: lätta, bekväma, mjuka.
Nackdelar: myggbett, inte vindtäta, få fickor.

När det var dåligt väder och väldigt kallt så hade jag dock Haglöfs LIM Gore-Tex byxor och ull underställ på mig. Så det var totalt 3 byxor jag hade med mig. ~600 gr totalt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej, sambon var intresserad av dessa då hon älskar tights.

Vi var också lite skeptiska till priset och hur pass bra förstärkningarna skulle vara.

Fördelen med dem (enligt henne) är att det är hög och skön midja på dem (tydligen inte jättevanligt, finns på tex 2XU) och att förstärkningarna var väldigt robusta. Materialet tål garanterat en del stryk. Fickorna är väl ingen nackdel precis, man får nog in något åtminstone, men bara en liten fördel.

Kom ihåg att man alltid kan få 20% rabatt på outnorths sortiment med deras email-erbjudande (använd email generator), då blir dessa lite mer prisvärd.

Jag körde löpartajts (45% nylon, 39% ull (merino), 16% lycra) på min höstvandring. Det var suveränt och kommer fortsätta med det. Torkade på nolltid efter vad och inget blött tyg som fladdrade och var kallt. Mina är 260 g/m2 och blir då även ett värmeplagg men var inte för varma när jag gick. Tunna shorts eller regnbyxor över om det blåste för mycket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips