Fjällräven trecking tights

Nån av er som testat?

Idén är väl inte särskilt unik. Tights har ju blivit mer och mer standard i vid löpning och längdskidåkning. Men det har inte funnits så många som klarar lite tuffare tag för vandring.

Jag är svagt positiv men tycker de är lite för dyra. Finns det alternativ? Undrar hur vindtåliga och myggtäta de är.

http://a1.static.outnorth.com/image.../fjallraven-abisko-trekking-tights-tarmac.jpg

http://www.outnorth.se/fjallraven/a...iMpweQ-oUxq9-Ly2zIz_mxK9ZL0aAgYH8P8HAQ#Tarmac

Ifjol fjällvandrade jag tre veckor med vanliga tights från Adidas (kostade 300 kr). Det funkar kanske lika bra.
Fördelar med tights: lätta, bekväma, mjuka.
Nackdelar: myggbett, inte vindtäta, få fickor.

När det var dåligt väder och väldigt kallt så hade jag dock Haglöfs LIM Gore-Tex byxor och ull underställ på mig. Så det var totalt 3 byxor jag hade med mig. ~600 gr totalt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej, sambon var intresserad av dessa då hon älskar tights.

Vi var också lite skeptiska till priset och hur pass bra förstärkningarna skulle vara.

Fördelen med dem (enligt henne) är att det är hög och skön midja på dem (tydligen inte jättevanligt, finns på tex 2XU) och att förstärkningarna var väldigt robusta. Materialet tål garanterat en del stryk. Fickorna är väl ingen nackdel precis, man får nog in något åtminstone, men bara en liten fördel.

Kom ihåg att man alltid kan få 20% rabatt på outnorths sortiment med deras email-erbjudande (använd email generator), då blir dessa lite mer prisvärd.

Jag körde löpartajts (45% nylon, 39% ull (merino), 16% lycra) på min höstvandring. Det var suveränt och kommer fortsätta med det. Torkade på nolltid efter vad och inget blött tyg som fladdrade och var kallt. Mina är 260 g/m2 och blir då även ett värmeplagg men var inte för varma när jag gick. Tunna shorts eller regnbyxor över om det blåste för mycket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips