Fjällräven sovsäck

???????????????????????????????????????????????????????

Funderar på att köpa den "svalaste" Fjällräven Silhuett- säcken, alternativt Travel Mummie-dito.
Är det någon som har några synpunkter på dessa säckar?

- Silhuett 1 /(Silhuett P5)
- Senior Mummie /(Travel Mummie P15 alt. P5).

Kommer att använda säcken främst till övernattningar i sommarvarm skärgård. Jag är ca 1.90 och inte särskilt bred. Funkar silhuettens timglas-form?

Fjällräven (sommar)lättvikt

Fick för typ 4 veckor erbjudande om att köpa en billig Fjällräven dunsovsäck, LÄTT och ganska liten/sval. Knappast var den siluett, men kanske attraktivt ändå. Maila mig om du är intresserad att få veta varifrån.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tyvärr är jag ej intresserad av dun-säck, är på jakt efter syntet. Men tack ändå.
Någon annan som som har åsikter gällande tidigare nämnda Fjällräven-säckar?

varför just fjällräven?

Har tyvärr ingen erfarenhet om just dessa två säckar. Har själv använt Haglöfs, ultra light tror jag den heter. Jag använde den under en sommar då jag tågluffade runt i europa, fungerade jätte bra, inte för varm och ändå skön att sova i. Annars så använder jag en ajungilak, kanon säck. Titta vad dom har att erbjuda innan då slår till.

Mvh: Daniel

Sommarövernattning

Till ditt behov behöver man inte de sovsäckarna du pratar om , utan snarare de som väger lite och går att komprimera . Haglöfs gör bättre säckar än Fjällräven så snegla på de istället ..Outback Zero en utomrodentlig säck ner till nollan i syntet dessutom.
Syntet är att föredra om skall paddla alltid.
/Bosse.

Re: varför just fjällräven?

eldebrink; sa:
Annars så använder jag en ajungilak, kanon säck. Titta vad dom har att erbjuda innan då slår till.

Helt överens med Daniel. Kolla in Ajungilak, t.ex. Kompakt Summer. Kanske du såg reklamen med ajungilaksäcken och tandborsten för några år sedan... "Litet bagage -stor reslust"

Skippa siluett!

Jag har den billigaste siluett säcken och jag kan inte påstå att jag är direkt imponerad. Nu har den ca 5 år på nacken, inte speciellt mycket använd men två saker har redan gått sönder. Blixtlåset nedre "flärp" har gått sönder så blixtlåset går upp några gånger per natt, inte så skönt när det är kallt ute.
Sen har även snöret som man drar åt runt ansiktet lossnat från sin ena fästpunkt. DÅLIGT!!!. det har jag lagat själv, men det borde inte kunna hända.

Sen tycker jag inte själv att jag sover bättre i en siluettsäck än i någon annan typ av säck. Väger mer och dyrare. Mitt förslag är att du köper en Ajungilak istället. Oerhört bra säckar. Äger två själv, en goose bay summer och en tynin winter. Än har jag inget att klaga på dessa, och de har nog fått utstå mer än fjällrävensäcken.

/m.v.h. Robert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips