Fjällräven och Rena Kläder

Fast är det inte bättre att göra så att de som jobbar med det i Kina får det bättre istället för att flytta det till Polen?

Code of conduct

Har faktiskt haft den stora fördelen att ha läst Fjällrävens "code of conduct", alltså den skrivelse där Fjällräven listar sina krav gentemot tillverkare.

Den är gedigen...... och Fjällräven gör kontroller och ej anmälda besök på fabrikerna.

Jag litar till 100% på Fjällräven!

Mvh,
Pelle.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Fast är det inte bättre att göra så att de som jobbar med det i Kina får det bättre istället för att flytta det till Polen?
Så kan det givetvis vara. Men eftersom jag som konsument nu inte vet så är det bättre att ta det säkra före det osäkra. Vill tillägga att jag relativt nyss köpt 3 plagg från Fjällräven och inte har något emot företaget i sig.

Har faktiskt haft den stora fördelen att ha läst Fjällrävens "code of conduct", alltså den skrivelse där Fjällräven listar sina krav gentemot tillverkare.

Den är gedigen...... och Fjällräven gör kontroller och ej anmälda besök på fabrikerna.

"Fjällräven gör kontroller" - hävdar Fjällräven?

Självklart står det i deras "code of conduct" hur duktiga de är. Om det är sant är en annan femma.

Jag påstår inte att Fjällräven ljuger, men vill man vara 100% säker bör man lyssna till oberoende källor. Det gäller såklart alla företag.

Eh, men är det inte just det de inte vill? Redovisar de det offentligt kommer ju både Rena Kläder och alla andra kunna se det.

Med tydliga deklarationer i stil med "samtliga leveratörer är skyldiga att skriva på våra etiska regler .., är skyldiga att ta emot spontana besök från en av oss utsedd testinstitution ...
vi anlitar följande kontrollinstitut ...., etc

Resultatet från dessa kontroller ska granskas i av revisorerna och en samanfattning över reultatet kan mycket väl publiceras i en årsredovisning.

Dvs redogör för spelregler, kontrollmekanismer och resultat !!! Den firma som inte kan göra det är faktiskt värt klander. Men att inte vilja visa upp sin affärsprocess för kleti och pleti är helt ok.

Man måste däremot vara klar över att företag med ett stort anal leveratörer, tex H&M, ICA kommer att vara tvugna att avbryta samarbetet med ett antal affärsparters varje år. Bättre än så är inte världen.

Lugn i stormen

Lugn i stormen Martin!

Det är hedervärt att du har goda avsikter, men jag tror nog att du är snubblande bära ett ryckas med i medias vilseledande rapportering.

Jag tar absolut inte FJ i försvar på något sätt och beklagar så klart arebtsförhållanden i fabriker i den delen av världen. MEN....för det första har fjällräven ingen som helst skyldighet att rapportera till något "nätverk"...de har all rätt att behålla eventuella affärshemligheter för sig själva och det är synnerligen naivt att tro att ett fabrikat som konkurerar om marknadsandelar inte ser sig nödgade att lägga produktion i lågkostnadsländer.

sammanfattningsvis kan man ju mycket riktigt fundera på vad som ligger bakom deras ovilja att låta andra syna sina sömmar...(som förövrigt är rätt kass nuförtiden på fjällräven), men det är rätt ogenomtänkt att falla för medias sensationsmaker utan att först ifrågasätta.

"Fjällräven gör kontroller" - hävdar Fjällräven?

Självklart står det i deras "code of conduct" hur duktiga de är. Om det är sant är en annan femma.

Jag påstår inte att Fjällräven ljuger, men vill man vara 100% säker bör man lyssna till oberoende källor. Det gäller såklart alla företag.

Det inebär dock inte att alla nätevrk som anser sig vara obereodne och jätteduktiga ska få tillgång till allt de begär. Just detta var väldigt styrt av fack och ungdomsförbund. Det brukar då kallas partsinlaga då de kommer med en rapport.

För min del undrar jag hur de svenska arbetarna i de butiker som kommer att omringas av demonstrerande nätverkare pâ lördag kommer att känna sig . Vad anser Handels?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips