Fjällräven Keb

Både uselt och konstigt att det varier så på kvalitén. Jag har ett par Vidda Pro och nån byxa som heter Nils, den sistnämnda gillar jag inte, men båda har hållit riktigt bra. Förvisso igen fjällvandring än, men väldigt många dagars nötande. Blir ingen Keb-byxa för min del, utan fler Vidda. Jag har köpt en Lappland-jacket, jaktversionen av Keb-jacket, får hoppas att den är bra.

Keb måste vara sydd i annan fabrik med sämre tråd.

Kan hålla med om att Vidda Pro har en bättre kvalité än Keb, mina har spruckit på samma ställe, men det är bara för att jag har blivit lite för stor och rund, det har liksom inte slitits ut. Jackan har jag dock inget att klaga på.. än så länge.. enda är väl stretch-materialet på ryggen har börjat att noppa lite efter ryggsäcken.. Men ja, otroligt tråkigt att Fjällrävens kvalité har försämrats såpass mycket.. Ska kolla med Naturkompaniet hurvida dom kan hjälpa mig med att laga dom, annars får jag väl helt enkelt skriva till Fjällräven.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vidda vs Nils

Kavring kanske är nåt på spåren :p

Nä, jag gillar verkligen inte rålängd, kan inte och vill inte sy, dessutom får jag då inte de suveräna justerbara sluten som finns på Vidda Pro. Jag gillar verkligen att kunna justera in slutet, samtidigt som det är flexibelt nog att släppa igenom en fot med flera tjocka sockar. Och så är skokroken något jag gillar. Mer fördelar för Viidda Pro är t.ex. fickor för knäskydd, förböjda knän och vad som upplevs som bättre skärning. Dom känns att sitta bättre. Nils-byxan känns "fattig" och för rak. Benfickor i massor är inget jag behöver, men inte heller något jag lider av, inte på Vidda iaf.

Jag skötte sömsläpp i gren, runt alla fickor, och totalsläpp i sidorna från låret och uppåt bältet på egen hand, men till sist blev det även ett hål i G1000-väven i ändan.

Det är inte lätt att få byxorna inskickade efter garantitiden, men efter lite tjat fick jag lämna dem till närmsta Intersportbutik som skötte sista kontakten med Fjällräven.

Efter inskick och genomgång hör Fjällräven av sig med en prisuppgift på ungefär en ny byxa för att sprätta fyra sömmar och sy dit en ny G1000-panel.

Jag tycker synd om de som nu investerar i Fjällrävens nya tält. Prisbild som Hilleberg men klenare material och efter garantitiden på 3 år kommer reparationskostnaden vara sådan att ett skadat tält blir att betrakta som skrot.

Det är klart att det är ett bra sätt att lura kunden tillbaka till butiken igen, men jag vet inte hur bra det rimmar med allt trumpetande om satsningar på att skona miljön.

Skämtföretag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips