Fjällräven - finns alternativ?

Har 'lurkat' här ett tag, och har slutligen registrerat mig :) Fantastistk forum.

Hursomhelst, jag har besökt några butiker i Göteborg för att köpa vandringskläder. Går mest i västkustterräng, dvs, snårig skog. Jag är inte mycket för 'moderna' material, så har lagt ögonen på en Fjällräven Telemark II, och matchande byxor.

Men, jag vill väldigt gärna höra om det finns alternativ. Dels till Fjällräven, och dels till butiker - dvs, internetbutiker som kan vara bra. Jag är student så har inte så mycket pengar liksom. Fjällräven verkar lika dyrt överallt?

Jag är alltså inte intresserad av tunna, 'flimsiga', moderna material. Men finns det tjocka moderna material så...men Fjällrävens konkurrenter verkar ha nästan uteslutande tunna och moderna jackor - vilket säkert är bättre på vissa sätt, men jag vill som sagt ha tjockt och rejält yttertyg åtminstone.

Dessutom, jag läste för bara någon dag sedan ett interneterbjudande någonstans, där man vid handling för över 1000kr kunde få köpa en Leatherman, enkel modell, för 199kr...men nu har jag tappat bort länken. Någon som känner igen erbjudandet? Jag trodde det var naturkompaniet, men hittar nu inget på deras hemsida.
 
PoiRan skrev:
Har 'lurkat' här ett tag, och har slutligen registrerat mig :) Fantastistk forum.

Hursomhelst, jag har besökt några butiker i Göteborg för att köpa vandringskläder. Går mest i västkustterräng, dvs, snårig skog. Jag är inte mycket för 'moderna' material, så har lagt ögonen på en Fjällräven Telemark II, och matchande byxor.

Men, jag vill väldigt gärna höra om det finns alternativ. Dels till Fjällräven, och dels till butiker - dvs, internetbutiker som kan vara bra. Jag är student så har inte så mycket pengar liksom. Fjällräven verkar lika dyrt överallt?

Jag är alltså inte intresserad av tunna, 'flimsiga', moderna material. Men finns det tjocka moderna material så...men Fjällrävens konkurrenter verkar ha nästan uteslutande tunna och moderna jackor - vilket säkert är bättre på vissa sätt, men jag vill som sagt ha tjockt och rejält yttertyg åtminstone.

Dessutom, jag läste för bara någon dag sedan ett interneterbjudande någonstans, där man vid handling för över 1000kr kunde få köpa en Leatherman, enkel modell, för 199kr...men nu har jag tappat bort länken. Någon som känner igen erbjudandet? Jag trodde det var naturkompaniet, men hittar nu inget på deras hemsida.

Välkommen till forumet!

Det låter som om ett bra alternativ för dig är att titta på ITABs sortiment. Sök här på forumet, det finns åtskilliga inlägg om deras produkter.

När du skriver att du vill ha ett tjockt och rejält yttertyg så antar jag att detta handlar om att det känns behagligare för dig på något sätt. Hållbarhetsmässigt så är även ganska tunna vävar numera mycket hållbara. Om de är gjorda av helsyntet så torkar de dessutom snabbare. T ex byxor av sådant material som väger 250-300 gram är mycket hållbara även om man tycker att de känns lätta.

Lycka till!

Jörgen
 
Tack för svaret. Du har rätt i att jag tycker hårdare plagg är skönare. Och även ofta snyggare, men även där är det ju min subjektiva bedömning. Jag har tidigare haft en Fjällräven (som jag växte ur, hmm...) som jag misshandlade grovt men som inte gick sönder. Har sett kompisar som haft moderna och mycket hållbara jackor och byxor, som dock har "hakat tag" i både träd och taggtrådar och annat på ett sätt som inte stelare material verkar göra - med resultat att de fått revor. Eventuellt ska jag undersöka moderna och tunna byxor - då som alternativ till shorts som jag aldrig vandrar i. Blir det för varmt tar jag ju bara av mig jackan liksom, men byxorna behåller man ju på...
 
Billiga kläder!

Hejsan! ITAB har billiga funktionella kläder till billiga priser! Kika på http://www.idefixteko.se.....Har själv inga erfarenheter av kläder från ITAB, men har hört mycket gott med tanke på det låga priset!Annars gör Fjällräven mycket bra byxor,för ditt ändamål."Adnature" och "Get out"är två internet butiker jag kan rekommendera.Har du tur så finns det du behöver på REA...Ha det!!/Timo.
 
PoiRan skrev:
Har 'lurkat' här ett tag, och har slutligen registrerat mig :) Fantastistk forum.

Hursomhelst, jag har besökt några butiker i Göteborg för att köpa vandringskläder. Går mest i västkustterräng, dvs, snårig skog. Jag är inte mycket för 'moderna' material, så har lagt ögonen på en Fjällräven Telemark II, och matchande byxor.

Men, jag vill väldigt gärna höra om det finns alternativ. Dels till Fjällräven, och dels till butiker - dvs, internetbutiker som kan vara bra. Jag är student så har inte så mycket pengar liksom. Fjällräven verkar lika dyrt överallt?

Jag är alltså inte intresserad av tunna, 'flimsiga', moderna material. Men finns det tjocka moderna material så...men Fjällrävens konkurrenter verkar ha nästan uteslutande tunna och moderna jackor - vilket säkert är bättre på vissa sätt, men jag vill som sagt ha tjockt och rejält yttertyg åtminstone.

Dessutom, jag läste för bara någon dag sedan ett interneterbjudande någonstans, där man vid handling för över 1000kr kunde få köpa en Leatherman, enkel modell, för 199kr...men nu har jag tappat bort länken. Någon som känner igen erbjudandet? Jag trodde det var naturkompaniet, men hittar nu inget på deras hemsida.

Själv väljer jag gärna byxmaterial i blandning bomull och polyester, det känns oerhört mycket skönare i varmt väder än ren syntet som bara känns plastigt tycker jag.

Billigast och mest prisvärt är möjligen ett par M/59-brallor från Ö&B, närmast outslitliga och blir bara skönare ju längre man använder dem. Annars finns ju som nämnts ITAB, med flera modeller i blandmaterial och några i helsyntet.

Eller varför inte låna någon symaskin och knåpa ihop någt själv :) ?.

När det gäller jackor är jag inte så nogräknad, en enkel träningsjacka i hyfsat vindtätt material duger för de flesta sommarturer. Kompletterat med regnjacka t ex Packaway från ITAB så klarar man även kallt och blåsigt väder på sommarfjället. Vill man leva mer spartanskt tar man bara med ITAB-jackan och förlitar sig på sin skjorta i kombination med underställ i övriga vädertyper.

//J
 
Kolla in rid och jaktkläder. Okej, att svassa omkring på fjället i ridbyxor och ridstövlar är kanske ingen hit men det finns en hel del robusta 'arbetskläder', framförallt hos ryttarna.
 
Har haft samma erfarenhet som Joru av "plastiga" syntetkläder tills jag köpte Haglöfs Climatic-brallor för några år sedan. De är 100% syntet men oerhört mjuka och sköna. Har dem nästan dagligen till vardags och på småutflykter med barnen i hemmaskogarna. Tycker dock numera att de är för tunga för längre vandringar, de väger ca 550 gram. Men de kanske kan passa dina behov. Jag tycker de är skönare än Fjällrävens G1000.

Jörgen
 
Jakt

Ja, jaktkläder kan vara ett alternativ, bara de är tunna - i Sverige känns det som att vinterjaktkläder dominerar en aning. Kollade in Skogmas katalog, den har några ok byxor för både jakt och skogsbruk. När jag rör mig i skogen så gör jag det ofta relativt korta sträckor, och inte i vådligt tempo. Så värsta andningshålen är inte så viktigt för mig - svettas jag är det mest på överkroppen och då funkar det med en tunn skjorta oftast (jackan tas av om vädret så tillåter). Har lite dålig koll på jaktbutikerna, men ska hålla ögon öppna.

Ridkläder låter vågat. :)
 
Hittade kopior på fjällrävens islandbyxor på ÖB (backaplan) för 98 kronor. 65%/35% som G1000 men inte lika fina trådar i väven. Grundimpregneringen var dock bättre än fjällräven och det har funkat att använda grönlandsvax för att återimpregnera. Det var dock kardborre istället för tryckknappar i fickorna, vilket kändes lite lågbudget. Men kan vara värt att kolla in. Fanns bara ett par gröna kvar när jag var där, och det var ett tag sen, resten var khaki.

I norge finns det ett märke som bara gör kopior på fjällrävensklassiker, de har en lo-tass som logga och jag har för mig att märket heter Gaupe, alltså lodjur. Deras väv är näst intill identisk med G1000, har inte hittat de i Sverige än tyvärr.
 
59 i syntetblandning är enfärgad.
Engelsons har 50/50 friluftsplagg i enfärgat till lååga priser. De som brukar dem är mycket nöjda. Deras underställ har jag erfarenhet av och de är helt OK, fast till 1/3 av normalpriset.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Nåman Bristande kvalitet Fjällräven G-100 Kläder 47
Ante50 Fjällräven Eco Shell Kvalitet Kläder 3
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb touring padded trousers Kläder 0
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
m490c Fjällräven Bergtagen Eco shell Kläder 9
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
godzilla43 Vintage herrar Fjällräven läderjacka Kläder 6
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Bergtagen EcoShell? Kläder 0
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
haiwa fjällräven keb trousers Kläder 3
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Smogz Fjällräven trecking tights Kläder 3
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Davva2 Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia Kläder 6
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
fredrik.jansson89_gmail.com Fjällräven Keb eco-shell Kläder 12
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
Mambz Fjällräven Keb Kläder 15
AXLSN Fjällräven keb eco-shell trousers Kläder 0
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
Rejk Fjällräven Eco Trail dragkedje problem. Kläder 1
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Gråbuse Fjällräven Hydratic-material? Något att ha? Kläder 2
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
fjording Fjällräven Keb Gaiter Trousers? Kläder 13
Hutterstrom Fjällräven Greenland Winter på sommaren? Kläder 15
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
Topi Fjällräven Älv knickers – svarta stl 48 Kläder 16
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
Schneeberger Fjällräven Keb jacka Kläder 8
Karolina P Fjällräven Greenland Parka (w) Kläder 4
niklas_axelsson Fjällräven Numbers Kläder 19
grodanbolle Byxor i stretsch (fjällräven kalfjäll) Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...