fjällräven classic med ettåring???

"på magen"

Andreas, du måste ha missförstått mig! Man bär inte en femton månaders baby på magen i bärsjal. Man knyter honom i en fast knytning på ryggen, då sitter barnet bra och mamman bär faktiskt bättre än med bärstol, i varje fall om hennes bäcken är lite löst efter graviditeten. Nu kan jag inte säga så mycket om hur barn som bärs i bärsjal "är" om man inte burit dem från början. Vår lilla "vandrade" sin första låglandsled vid tre veckors ålder och då var mamma snittad tre gånger... Henne bar jag i stort sett ständigt till arton månader och mycket fram till ca tre års ålder - men som sagt både hon och jag var vana. Anna

varför just då?

Det är klart att ni skall ut med klimpen men varför just då?

Ni skall ju även ha tält med förutom allt annat. Även då Fjällräven Classic inte går kan man ju köpa mat i många stugor. Jag skulle föreslå att ni åker till Abisko eller Keb och går en eller två etapper ut på leden och ordnar ett basläter som kan förflyttas om ni senare önskar. Någon dag kan ni gå till en stuga och komplettera och om (mot förmodan) problem uppstår återvända till civilisationen.
Fjällräven Classic verkar mer för de som vill rusa Keb - Abisko och det är väl inte meningen om man tar med en liten!

Åker ni till Nikkaloukta och går mot Keb - tältar nere i Ladtjovagge någon km från fjällstationen så har ni hur många fina dagsutflykter som helst samt tillgång till Keb som både utflyktsmål och proviantställe!
Lycka till!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för alla svar!

Ja, som sagt, vi visste ju inget så det var därför vi frågade.... Har tagit åt mig många fina synpunkter och nu lutar vi nog åt att hålla oss till dagsturer eller i vart fall ta en tur mellan olika fjällstationer. Lilleman har en budgetstol (haglöfs) nu som han gärna åker med i men då har han ju förvisso inte upptäckt tjusningen med att knalla själv. Varför vi stressar med classicen beror på att lilleman är ju nummer ett i en förhoppningsvis lite större skara av småttingar och det kändes som det skulle ta väldigt lång tid innan vi kunde göra loppet.... men det var ju någon som kom med det eminenta förslaget att lämna lilleman hemma så nu ska vi nog träna på att vara utan honom några dagar och köra classicen bara vi vuxna...:)

Kul att se att ni planerar utefter era förutsättningar.

men en fråga. Varför är just classicen så viktig? Om nått år så kan ni väl gå strckan, med barn, men bo i stugorna på vägen? Då får ni ju möjlighet att släpa på det ni behöver och lämna tältet hemma. Om jag inte minsn fel så är det mellan Abiskojaure och Alesjaure som längsta sträcken är och numera kan man ju ta båt en bit av denna (den går väl fortfarande?)

Christian

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips