Fjällräven byxor = kvalitet?

Hej!
Jag köpet ett par Fjällräven Ancash MT Trouser, zip off, för 990 kronor. Tänkte att kvalitet får kosta. Åkte till Kreta och vandrade, efter några dagar gick dragkedjan till ett byxben sönder så jag fick ha korta byxor sista dagarna plus på hemresan.

Till Naturkompaniet i Jönköping den 24/5, de skulle höras av, men inget hördes, ringde och skällde den 5/6, fick byxorna åter med ny dragkedja idag, 8/6.

Vad säger man, har köpt prylar från Fjällräven tidigare och varit nöjd. Och Naturkompaniet tar inte reklamationer särskilt allvarligt, känns det.
Nu hoppas jag brallorna håller ett tag.

Jan Holmquist

avslutad210712

Gäst
Har tidigare haft väldigt god erfarenhet av Fjällrävens utrustning och allt från kläder till tält och ryggsäckar.

För två år sedan köpte min sambo ett par byxor som kostade närmare 1000:-. Vid första vandringen klagade hon på att det skavde vid dragkejorna där man zippar av benen. Visade sig att man inte klippt av "överskottet" av dragkedjan utan bara fäst den i 90 graders vinkel vilket gjorde att den vassa änden av dragkejan låg mot huden och skavde. Väl hemma var det en enkel sak att klippa av en bit av dragkedjan men det känns inte som att man skall behöva göra det oavsett vilket pris det är på byxorna.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fabrikationsfel och reklamationer

Om man jämför antal sålda fjällrävenbyxor per år med antal reklamationer på de så märks det att det är bra kvalitet på produkterna.
Alltså: få reklamationer jämfört med antal sålda byxor.

De berömda "måndagsexemplaren" kommer nog, tyvärr, alltid att finnas kvar.

Vad det gäller reklamationer så tror jag att det tas på största allvar, fast det kan nog ske en del fel där med. Den mänskliga faktorn.....

Mvh,
Pelle.

Att spara på detaljerna

De flesta gör det mer eller mindre. Rester sitter kvar, fästsömmar är numera som regel två ggr istället för tre, som man fick lära sig att det skall vara. Start och sluttrådar är inte avklippta, blixtlås inte trimmade mm mm. Eller på ren svenska slarv. Trist men det kallas för utveckling trots att det minner mest om avveckling. Det enda som tycks utvecklas är priserna...

Sparkar på en sten

janholmquist; sa:
Fjällräven Ancash MT Trouser, zip off, för 990 kronor.

Jag hade tidigare ett par kombibrallor i samma material (MT), som jag trivdes väldigt bra med. Jag tror inte att jag använde dem mer än ett par vardagsbrallor, snarare mindre.
När de var kanske 5 år gamla gick min hand plötsligt rakt igenom tyget när jag tog tag i linningen på baksidan för att soppa ner tröjan eller nåt liknande. Ganska förvånande... det var alltså inte sömmen som sprack, utan tyget.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips