Fjällräven Akka View 2

Hej!

Letar efter ett tält att använda på turer på fjället men också på vandringar i skog och i framtiden eventuellt för kanotturer.

Har tittat på många men idag var jag till en butik som har några tält uppslagna och hittade Fjällräven Akka View 2 och jag gillade utrymmet i det.

Enligt den information jag har sett är det ett sommartält men vad innebär det? Kan man använda det vår och höst också eller har det någon nackdel när det är kallare?

Är det ett problem att använda ett kupoltält på fjället om det blåser mycket? Det väger 3 kg vilket inte verkar vara jättemycket för att kupoltält men mer än tex Fjällräven Abisko Lightweight 2 (och 3 för den delen) eller Hilleberg Nallo 2 GT.

Någon som har ett FR Akka View som kan berätta hur det är?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sidor och innerdörrar är av myggnät, det kan bli dragigt vår och höst. Vårt lätta 2p tält släppte jag därför.
Gamla rejäla fjälltält har dubbla dörrar av väv och en av myggväv. Vårt första egna 3p vägde 3,4 med dubbeldörrkonstruktion.
Men innervolymen och dubbla om än små absider talar väl för FR Akka W2. Det ser rätt trevligt ut om du vill bära på 3 kg tält.
Vårt 2p väger 2kg. YMMV
go tur

Jag måste nog instämma i seobservers åsikt, bara myggnät (mesh) på sidorna i innertältet utan möjlighet till att stänga till med en tygdörr ger ett dragigt och kallt tält i vårt land, framförallt i fjällen och utmed kusten. Det är flera gånger jag gått och lagt mig på kvällen i tältet i svenska fjällen och lämnat ganska stor "vädring" (dvs myggnätet stängt och stor del av tygdörren öppen), men lika fullt brukar jag vakna på småtimmarna och frysa. Då är det skönt att kunna stänga till innertältet lite mer;)
Storleken, material och modellen ser OK ut även om jag inte testat tältet praktiskt, däremot rekommenderar jag er att inte välja ett tält med innertält i bara myggnät för svenskt klimat.

Ett lite lättare alternativ till HB Staika är HB Allak om ni föredrar ett fristående tält med två ingångar. Bra tunneltält alternativ är HB Nammatj 2GT eller Nallo 2GT, Bergans Compact light 3, Artctic Alpine Design WBT3 (rek tremansversionen på de senare då tvåmansmodellen blir ganska trånga för två pers plus packning)

Exped Orion extreme 2p har jag haft i ett par år nu.
Extremt nöjd med det tältet året om. Välbyggt och väger
samma som akka view, 3 kg. Plus att även absiderna är självstagande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips