Fjällräddningen söker sex personer i Ammarnäsfjällen

Det är sannolikt väldigt lätt att motivera fjällräddningens existens krasst ekonomiskt givet det faktum att folk oavsett vad man gör kommer att röra sig i fjällen. Dels genererar fjällfarandet intäkter i sig, dels är varje förolyckad person en massiv förlustaffär för samhället (och laglydiga förvärvsarbetande skattebetalare är gissningsvis svårt överrepresenterade bland fjällfolk).
 
Ja en mycket stor andel av alla sjukdomar, från cancer till hjärtsjukdomar, har ju uppenbara inslag levnadsomständigheter. Allt från rökning till matvanor och motion arbetsvillkor, så de som blir sjuka har alltså gjort det av fri vilja och därmed valt att utsätta sig själva för risk
I mitt fall var det förstås ironi.
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Räddningsinsatsen måste avbrytas pga dåligt väder, återupptas ikväll om ett förväntad minskning av vinden sker tillfälligt under kvällen

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/sex-personer-forsvunna-i-fjallen

Man tycker ju att bandfordon borde kunna köra oavsett väderlek!

Är bara sikten så pass att man I 10-15km/h hinner stanna för hinder på vägen (snöyra är jobbigt dock) tar den sig I stort sett alltid fram med en van/god förare.

Den användes allt som oftast som säkerhetsfordon (BV 206) när vi I grönkläder var till fjälls och strandades aldrig.

// Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips