Fjälledarutbildning eller liknande

Jag har funderat på att gå en fjällguidesutbildning på folkhögskola och undrar om den erfarenhet jag har av vandring räcker.
Jag brukar vara ute i skogarna runt stockholm nästan varje helg sedan 4 år tillbaka. Jag kan gå ca 1 1/2 mil . Har fjällvandrat 2 gånger.
Jag har egentligen inga problem att vara ute i naturen, om jag bara får gå i min takt, jag saknar djupseende, pga att jag har ett öga - det har jag haft hela livet, så jag vet inget annat.
Jag känner bara att jag har jobbat på samma ställe i 13 år och nu vill jag pröva något nytt.
Skulle vara tacksam för lite råd.
Lotta

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har med funderat överatt gå en sådan utbildning efter studenten (går sista året på barn & fritid)
har hört att vissa ab utbildningarna är mera meriterande än andra, stämmer det?

Hej Lotta!

Som du märker finns det flera skolor att välja mellan och vissa kan vara bättre om det är just fjäll som du önskar. Titta gärna på våra grannländer där det också finns svensk/norsk-språkiga utbildningar.

Vad gäller din fråga om du är kvalificerad så beror det nog lite på vilken utbildning du söker. En del av skolorna har högre krav på fjällerfarenhet än andra, det bästa är att höra av dig till de som verkar intressantast och helt enkelt fråga.

Vad gäller din syn undrar jag om det gör att du går märkbart saktare än andra. Jag antar att det inte direkt går att träna upp, som till exempel dålig kondis. Min erfarenhet är att erfarenhetskraven för att komma in på en friluftsutbildning inte är speciellt höga. Det tycker jag heller inte att de ska vara - då hade man ju inte behövt gå utbildningen :) Det som är viktigt är vilja och intresse för att lära sig och utvecklas.

Det som många upplever som de jobbigaste delarna är inte fysiska ansträngningar som långa vandringar utan utmaningarna som kommer av att bo och studera tillsammans med 12-15 andra människor, ofta dygnet runt.

Kolla upp de olika skolor som du är intresserad av, be att få kontakta gamla elever, prata med lärarna, gå på känslan. Det stämmer att det finns vissa skolor som anses mer meriterande än andra, men om du har intresse och engagemang så spelar det ingen roll vilken skola du har gått.

Lycka till!

.Patrik.

Om jag idag skulle välja att verkligen satsa på en naturguideutbildning så skulle det 2-åriga programmet på Umeå Universitet vara det intressantaste alternativet för mig.

http://www.teknat.umu.se/utbildningsinfo/naturguide/index.html

På ett universitet väntar jag mig att lärarna har spetskompetens i sina respektive ämnen, kanske forskar och skriver artiklar och böcker i ämnet. Och jag antar att universitet har helt andra resurser och kontaktnät än tex folkhögskolor. Och om det skulle vara viktigt i framtiden att kunna visa upp intyg på formell kompetens, då tror jag att universitetsbetyg smäller högre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips