Fjäderlätt på Fjällräven Classic?!

Men kan viktangivelserna verkligen stämma? Låter alldeles för mycket? 7,5 kg, iof är det ju inkl en videokamera och 2 ryggor extra samt stavar, men det låter ändå för mycket? -1,2 kg på ryggorna ger 6,3 och videokamera och stavar landade väl på 0,5 + 0,4 kg, dvs runt 5,2 kg. Din ryggsäck väger ju bara 220 gram, liggunderlaget 140.. (mitt väger 594 för Granite Virgan och 404 för liggunderlaget, Ridgerest). Tält Akto 1,5 kg mot ditt Contrail 640 gram...

// Jocke

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Men kan viktangivelserna verkligen stämma? Låter alldeles för mycket? 7,5 kg, iof är det ju inkl en videokamera och 2 ryggor extra samt stavar, men det låter ändå för mycket? -1,2 kg på ryggorna ger 6,3 och videokamera och stavar landade väl på 0,5 + 0,4 kg, dvs runt 5,2 kg. Din ryggsäck väger ju bara 220 gram, liggunderlaget 140.. (mitt väger 594 för Granite Virgan och 404 för liggunderlaget, Ridgerest). Tält Akto 1,5 kg mot ditt Contrail 640 gram...

// Jocke

Jodå, det stämmer nog under förutsättning att Excel räknar rätt. Jag har väl med mig mer av vissa andra saker än vad du har. Du får väl parallell-köra listorna, brukar vara lärorikt.

Kan tillägga att min lätta ryggsäck kräver den stora midjeväskan som avbärarbälte, vilket ökar vikten med 150 gram där. Dessutom kompletterar jag Jysken med Uberlite-underlaget.

Jörgen

Du är så himla extrem, det KAN bara inte funka att gå i fjällen med så lite utrustning ;-)

Jörgen

Haha jodå, hade iof 5,45 kg senast i Sarek (planerade 12 dgr, blev 10) vilket var en "besvikelse"... :) Dock med tunga Omnifuel som väger halvkilot mer med flaska och verktyg än vad Primus-köket väger samt att det blev en 4 strumpor (uscha vad mkt), men 2 av dem slängdes efter då de inte gick att ta med på tåget (ja, de luktade verkligen apa och tvättningen med Y3 rådde inte bot på det).

Skickade min adress nu, så ser fram emot packlistan! :)

// Jocke

Jörgen, var har du hittat titanfolien till vindskyddet? (Och är den märkbart lättare än om man har ett av aluminium? Eller är det främst hållbarheten som blir bättre?)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips