fivefingers

Linda
Jag har mina när jag är ute i kajaken och har bara provat dem korta sträckor på land. Det känns lite konstigt när man tar på sig dem i början men har du bara rätt storlek och du har vant dig är de rätt coola. Sulan känns rejäl så de borde duga till en hel del rörelse på land.
/Anders
 
Jag har haft ett par Fivefingers i över ett år. På grusväg har jag upplevt att vassa stenar ibland gör ont att gå på, jag blir även öm i fötterna om det ligger mycket små stenar på vägen längre sträckor. Annars tycker jag att de fungerar väldigt bra att gå i, jag har gått längre sträckor efter stigar utan problem. Någonting som de är väldigt bra till är att bada i när det är stenigt, kanske inte det snyggaste på sandstranden men...

Eftersom att jag gillar att vara barfota tycker jag att de är perfekta på sommaren, lätta att gå i och en grym känsla. Har testat att springa i dem och det går bra under själva löpningen, men jag har fått ont i hälarna efteråt.

Lycka till!
 
tack för svaren. =)

Jag hade nog inte tänkt prova på att springa i dem men jag är sugen att skaffa ett par att ha när man går på just mjukt underlag, stigar, skogen och ängsmark så då kanske de kan funka.

att ha dem när man badar är ju kanon, jag tycker att det är skitläskigt att bada när man inte ser botten eftersom jag jämt kliver på någon vass sten eller nåt.
 
Har testat att springa i dem och det går bra under själva löpningen, men jag har fått ont i hälarna efteråt.

Lycka till!
Vad intressant. Jag överväger själv ett par för löpning.

Var i hälen får du ont? Hälsenan eller undertill? Vad har du för fotisättning när du springer, sätter du i hälen först eller springer du på trampdynorna/tårna?
 
tack för svaren. =)

Jag hade nog inte tänkt prova på att springa i dem men jag är sugen att skaffa ett par att ha när man går på just mjukt underlag, stigar, skogen och ängsmark så då kanske de kan funka.

att ha dem när man badar är ju kanon, jag tycker att det är skitläskigt att bada när man inte ser botten eftersom jag jämt kliver på någon vass sten eller nåt.

Det låter som att du kommer att bli väldigt nöjd med ditt (kommande?) köp :)
 
Vad intressant. Jag överväger själv ett par för löpning.

Var i hälen får du ont? Hälsenan eller undertill? Vad har du för fotisättning när du springer, sätter du i hälen först eller springer du på trampdynorna/tårna?

Jag får framför allt ont i hälsenan, dock har jag inte sprungit i dem mer än omkring fem gånger. När jag springer med fivefingers sätter jag i framdelen av foten först, detta eftersom att jag tycker det gör ont då man kliver på en sten med hälen.

Förmodligen går det bra att springa i dem när man blir van.

Spring lugnt!
 
Jag får framför allt ont i hälsenan, dock har jag inte sprungit i dem mer än omkring fem gånger. När jag springer med fivefingers sätter jag i framdelen av foten först, detta eftersom att jag tycker det gör ont då man kliver på en sten med hälen.

Förmodligen går det bra att springa i dem när man blir van.

Spring lugnt!
De flesta sätter i hälen först när de springer. Springer man på tårna arbetar hälsenan som stötfångare, vilket kan förklara att du får ont i den. Jag är tågångare så det låter som att de skulle passa mig.

Tack så mycket för svaret!
 
Gillar mina fivefingers, kan inte gå långt i dem på väg. Men i natur, mjuk mark går det bra. Jag har lätt för en gångstil med att sätta trampdynan först, gick mycket barfota som barn:) Så min hälsena är van vid belastningen. Nu är jag ganska fet också och väger 90... och tycker ändå det är bekvämt. Men någon tung ryggsäck kan jag inte ha... om jag vägde lämpliga 75 hade det varit lättare att bära tungt tror jag.
 
Tyckte jag såg en reklam nyss för fivefingers med lite tjockare och mer isolerande sula, det kanske vore något då?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
w2best Vibram Fivefingers går sönder Lättpackning 3
Durden Genom Sarek i FiveFingers - en utvärdering Lättpackning 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.