Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
I juli skall jag runt Kebne massivet. Nikka,Vistas Nallo,Sinnijohka mot Sydtoppen. Nu undrar jag om det är värt att ha med sig fikebrylar. Finns där fisk och vilka tillstån behöver jag.
Det vatten som meringa hänvisar till ingår i Gällivarekortet. Strax norr därom gäller Kirunakortet.
På länstyrelsens hemsida finns det aktuella "Fiskeområdeskartor" i Pdf-format. Dessa är mycket bra och nyttiga att studera innnan ni skall iväg och fiska.
Kolla länken: http://www2.lansstyrelsen.se/norrbo...fiske/fjallfiske/fiskekort/Pages/default.aspx
Jag har inte fiskat i dessa trakter utan bara vandrat där, jag tycker att du ska ta med dig flugspö för att det är trevligare att få fisk på flugspö, sen är det nog lite/ingen vegetation som stör dig vid överhandskast men du kanske behärskar olika kast med flugspö. Nackdelen är om det blåser då är det svårare att få till kastet och då är det bättre med ett litet kastspö.
Tomas
Hade svårt att hitta en flygspö som for plats i ryggan, så jag köpte en tvåmeters teleskåpspö med en minirulle. Nu frågar jag av er som fiskat där om vilka drag är det som fungerar bäst.
Om det är ett spö man skall ha med under en flygtur så tycker jag att Flygspö är ett mycket bra namn.
Däremot borde således med denna logik (?) spöets namn övergå till vandringsspö när man lämnar flyget ...
Eventuellt under en tåg-tur får det således heta tågspö.
Just för att följa given namnstandard så att säga.
;-)
Stort tack till er för att ni lär mig svenskt grammatig. Jag ger mig nästan mvg med tanke på att jag inte läst svenska alls i skolan här hemma i Finland. Tack Anders och ni andra
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer