Fiske runt Sälka?

Eller kanske några dåliga ställen?
Ingen som provat fiska i tjäktjavagge, tjuhtjavagge, stuor reiddavagge, sälkasjön, etc? Måste jag ta mig till luoktejavvrit, singiselen eller hukejaure för att träffa en firre?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har inte varit där så kan tyvärr inte hjälpa dig...men någon här på forumet borde ju kunna komma med lite input tycker jag ;) Ska du pimpla eller flugfiska eller..?

Det finns bättre ställen...

Hej Emma med 3 M...
De höglänta delarna av områdena kring Kebnekaise lämpar sig rätt dåligt för fiske. De flesta vattendragen innehåller ju glaciärsediment som fisken skyr. Möjligtvis kan du hitta enstaka sjöar med större fiskpopulation väster om Sälka, jag har för mig att dalgången heter Naesketvagge (eller dyl).

Områdena runt Kaitum eller Abisko lämpar sig bättre för den typen av övningar. Kaitumdalen är f.ö en pärla.

// Pzon ..

Cuhca

Var det rödingfiske som gällde i cuhca?
Var hittar jag cuhca på kartan?

Ska vandra i området i sommar och letar fiskevatten.

Röding, ja.
Cuchavagge går v-ö mellan hukejaure och tjäktjavagge. Mynnar i tjäktjavagge strax söder om Sälka-stugorna.

Annars finns mycket goda fiskemöjligheter tex runt hukejaure -värt ett besök!

Ok! Cuhca har jag ju varit i tidigare, fick nog järnsläpp när jag frågade om fisket där, minnet sviker, tack iaf! :)

Hukejaure - väster om cuhca?

Kul med nån som delar med sig av lite tips! Tack tack!

Låter ju alldeles underbart det där. Får se vad tiden räcker till.

Om du inte fiskat sandåslandet kan jag rekommendera det, intressant och lite annorlunda, tyvärr en del folk när det är högsäsong men fisket kan stundtals vara fruktansvärt bra. Stor gädda finns det också på sina ställen så det finns bra chanser till att bättra på PB´t där.

Tack för tipsen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips