Fiske i åar

Hej. Jag är inte expert på fiske och undrar om du kan fånga större fiskar i åar (mindre åar menar jag då) som mynnar ut från sjöar med gädda, abborre, mört osv. En sjö med inlopp och utlopp i form av åar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Öring kan du hitta i små diken som ansluter till havet/sjöar.
Verkligen små diken på nån dm bredd och djup , spana efter dom med pannlampa på nätter , dom försöker gömma sig dagtid under gräs,småbuskar eller under grenverk dagtid för o slippa bli plockade av fåglar och rävar.

Tänk på att det finns restriktioner för öring , har diket förbindelse till havet gäller fredningstider(förutom fiskerätt) , är det vandringshinder mot havet/sjöar är det bäcköring och då måste man ha fiskerätt.

Jag har sett flera kilos öringar i löjligt små diken..

Om jag inte minns helt fel så tillhör all fiskerätt markägaren undantaget havsfiske och möjligen de allra största insjöarna.

Om jag inte minns helt fel så tillhör all fiskerätt markägaren undantaget havsfiske och möjligen de allra största insjöarna.

Ja det stämmer men fiskerättsinnehavarens rätt att fiska efter öring och ål kan begränsas av att det finns fria vandringsvägar mot havet.Att populationen inte är isolerad m.a.o.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips