Fiskars Bil- och fritidsskyffel

Höhö, det fanns ju ett tjusigt snöblad att trä på Verktyget, vilket i någon mån var ägnat att öka kapaciteten vid lätt snö. Bladet var ju dessutom utfört i ädel lättmetall, så det kostar inte så mycket vikt att ha med detta på vinterturer. Kanske är det dock svårare att få tag i än bara Verktyget.
 
Förut hade fiskars en mindre spade med kulhandtag i toppe. Senaste versionen har T handtag. jag har sett den på jula i höst så den borde finnas och det är en lätt och stark spade. Har använt min på fjället. sönerna använder dem stadigt och oömt för allt från tunnlar till hopp framför allt i packad snö. Används även flitigt vid vinterfiske när det är mycket snö. Bättre för packad snö än lössnö då den har bladstorlek som en lavinspade. Vass och stabil att skotta med. hittar ingen bild nu i brådskan. Kostar mellan 100-150 kr och min är minst 10 år.

Black och diamond gör en bra isärtagbar lavinspade i basmodell för ca 350 kr. Har en men har inte grävt tillräckligt för att bedömma styrka. Den ser stabil och bra ut och är lätt att packa . Mer kupat blad.

Bosse

Kulversionen hade jag invändningar mot pga handtaget. Med bättre handtag borde den funka bra :).

...kan annars instämma om försvarets spade, tung men gräver och hackar sig igenom allt som vinterfjället bjuder på...

//J
 
Som jag minns det fanns det "spade gräv", i t ex verktygskärra 2b och på en del fordon, men det personliga vikbara grävdon man försågs med hette väl verktyg, eftersom det ansågs värdefullt för mycket annat än grävning.
 
Om inte vikten (drygt 1.3 kg) är ett problem kan du ju alltid skaffa en gammal fältspade med snöblad för en billig penning (150:). Dessutom kan du använda spaden som stekpanna, yxa eller att dräpa påkörda djur med...

http://militarlagret.se/public_html...=1579&osCsid=c741b74afd3e004b8f79d3ba5a291241

Jag trodde det var lag på att man alltid måste ha kniv i bilen för att kunna döda djuren med ett snabbt och smärtfritt nackstick ;)

Armespaden hade jag inte ens tänkt på. Kanske blir en sådan istället, då behöver man inte vara rädd att den ska gå sönder i första taget.
 
Jag trodde det var lag på att man alltid måste ha kniv i bilen för att kunna döda djuren med ett snabbt och smärtfritt nackstick ;)

Armespaden hade jag inte ens tänkt på. Kanske blir en sådan istället, då behöver man inte vara rädd att den ska gå sönder i första taget.

Den går dessutom att slipa och blir då riktigt effektiv!... ;)
 
Jag trodde det var lag på att man alltid måste ha kniv i bilen för att kunna döda djuren med ett snabbt och smärtfritt nackstick ;)
Fast normalt sett anses det olämpligt att skära av nacken vid atlaskotan, eftersom djuret känner ångest och extremt obehag när man går fram och böjer ner huvudet för att kunna föra in kniven. Dessutom är det väldigt få som träffar rätt på första försöket, så det blir snarare att man skär ett tag tills kniven glider in. Att göra det på ett skadat djur, som sparkar och stretar är djurplågeri i högsta grad. Att låta det vara ifred och invänta polis/eftersöksjägare är betydligt mycket bättre.
 
Distansen kan vara väl värd att hålla mot trafikskadat vilt, en spark från ett hovdjur kan verka som ett svärdshugg. Den som inte vet hur man skall göra gör oftast bäst i att enbart larma och märka ut platsen, för efter några minuter brukar många fällda djur resa på sig och linka ut i terränglådan.
 
Fast normalt sett anses det olämpligt att skära av nacken vid atlaskotan, eftersom djuret känner ångest och extremt obehag när man går fram och böjer ner huvudet för att kunna föra in kniven. Dessutom är det väldigt få som träffar rätt på första försöket, så det blir snarare att man skär ett tag tills kniven glider in. Att göra det på ett skadat djur, som sparkar och stretar är djurplågeri i högsta grad. Att låta det vara ifred och invänta polis/eftersöksjägare är betydligt mycket bättre.

Distansen kan vara väl värd att hålla mot trafikskadat vilt, en spark från ett hovdjur kan verka som ett svärdshugg. Den som inte vet hur man skall göra gör oftast bäst i att enbart larma och märka ut platsen, för efter några minuter brukar många fällda djur resa på sig och linka ut i terränglådan.

Nu hoppas jag dock att alla förstod att jag inte var allvarlig. Även om jag sett både nackstick och renar bli ihjälslagna av fälgkors. Sen har man ju även hört en och annan historia från älgskogen om hur vissa har tagit ihjäl älg.

Nåja, åter till ämnet om det finns något mer att tillägga :)
 
Älg med nackstick måste vara ovanligt nåt alldeles vederfantastisk. Vid jakt bör man ju ha studsarn för avfång och trafikskadade älgar.....svårt. Tarzan bandulo lejon i jungeln.

Kulspaden rullar ju lite i handen men är numera som sagt ersatt med T handtag. Billig lätt och stark.

Bosse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.