Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle

Är det inte konstigt, på den tiden när spöna sällan gick sönder kunde man köpa reservtoppar hos ABU. I dag är det slit och släng för hela slanten.

Själva spötopparna brukar gå och köpa i varje välsorterad fiskebutik även nu för tiden.

Till trådskaparen vill jag rekommendera en Shimano exage rulle storlek 4000. Shimanorullarna är det mest prisvärda jag har provat. Vad som i min mening skiljer dem åt från andra i samma prisklass är linpåläggningen. Jag använder jerkbaits, som man drar fram och tillbaka med slak lina samtidigt som man vevar till och från, med andra haspelrullar trasslar det i regel jämt. Men med Shimanorullen är det inga problem.

Akta så du inte halkar! Ofta är det väldigt vått. Min bror bröt benet efter att ha fallit från en våt klippa när han skulle håva in en fångst!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips