Firning från topprepsankare

tips!

Jag var & klättrade i sommar några gr... Jag är väldigt höjdrädd.. & hade därför väldiga problem att komma över kanven när man skulle fira ned sig...
då lät min morbor (han som jag klättrade med) klippa i repet tidigare dvs. ovanför kanten & sen när han (har klättrat i några år)skulle fira ned sig så flyttade han repet nedanför kanten igen... det fungerade jättebra,
 
Ännu en idé!

Låt säga att man har en svår topprepsriggning där man måste hänga ned topprepsankaret långt (tex då ett löpande rep kan fastna och nötas i sprickor eller runt horn när man klättrar.)

Om man är osäker så kan man använda två prusikar för att prusikklättra nedåt på det statiska repet tills firningsrepet tar din vikt. Firningsrepet är under tiden låst med benslingeprusik så att du när du når firningspunkten har båda händerna fria att ta bort de övre prusikarna från det statiska repet.

Det tar ju tid, gör att du måste hantera en massa extra grejer för att komma ned och är lite overkill men funkar om man känner sig paranoid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.