Finns kunskap om gammaldags fotbroms?

Jag har en gammal 3-växlad cykel som relativt snabbt har börjat att "hugga" när man bromsar.
Dvs bakhjulet låser sig.
Vad är felet?

Har plockat ut bromsbackarna och gjort rent dessa. Hittar inget direkt fel på dom.

Har rengjort ytan i navet som bromsbackarna ska ligga an när man bromsar.
Denna yta var ganska fet (troligen fett från kullager som letat sig dit).
Dessa åtgärder hjälper inte. Har jobbat med cyklar en sommar för minst 30 år sen.
Kommer inte ihåg att jag åtgärdat något sånt här då.

Gick till en cykelaffär/repverkstad men de hade inte kunskapen pga att de bara bytte hela innanäten i nav om det var något fel. De hade inga lösa bromsbackar till försäljning.

Någon som kan sånt här? Hjälp önskas.

Ska jag hona bromsytan i navet? (har inget honingsverktyg än...)

thomas
 
För mycket av fel sort, brukar få det att bli helt fel.
Bakbromsen i ett normalnav och 2-8 växlade fungerar alla likadant, dvs med smörjfett i och det rätt rikligt. Så huggningen har du nog åstadkommit själv genom rengöring. Gör om och rätt så fungerar det säkert igen.
Det mobybendisulfidfett som egentligen är avsett för drivknutar har fugerat fint för oss i över 40 år, sannorlikt är det för bra.
go tur
 
Tack för tipset!
Har just hittat en bekanting som också ansåg att det skulle vara någon form av smörjning där.

Nej, jag har inte orsakat "huggningen" själv. Möjligen feltolkat fettets vara eller icke vara där det nu inte är. Förmodligen var det alltså för lite fett (och för mycket skit) som orsakade "huggningen".

Jag får göra om.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.