Finns det nåt medel som bevisligen sänker friktionen?

Har kappseglat mkt i min ungdom, då vaxade vi båten innan kappsegling! Vet att jag även gick till järnhandeln å köpte grafitpulver som ströks på botten!
Är det nån som vet om detta gjorde nån verklig nytta(mer än i huvudet)
Finns det nåt medel som man tex kan stryka på kanoten som bevisligen har effekt?
Sysslar eliten med det här? Nån som vet???

/Janne
 
Luft är väl det som fungerar bäst....Knottrorna på gummiklädseln på ubåtarna sitter väl inte där som dekoration...Valarnas hud är liknande uppbyggd. Pälssälarna läcker/smörjer med luft hela dyket.
//J
 
Exakt, de däringa helkroppsbaddräkterna som gjorde renässans bland tävlingssimmare var ju knottriga på nåt finurligt sätt. Du får väl stryka epoxy på båten och blästra...

Vad synd, jag hade annars (onykter som jag är) tänkt besvara trådämnet med
"-Skämtar du? Vaselin, babyolja, lotion, försvarets hudsalva, klarinettfett, Lypsyl, Bregott..."
 
Det var poppis för ett gäng år sedan att använda en färg som släppte från sig en polymer vilket faktiskt ger ett bättre flöde runt själva skrovet (mindre turbulens)

Det blev sedan förbjudet av någon outgrundlig(?) anledning ;)

Så, jo, nog finns det vetenskapliga data kring detta.

/Peter
 
Vad jag förstått så är det där med lufthinna något som fungerar i låga hastigheter under kort tid. Annars slits luften bort.

Vitsen är istället att få en hinna av stillastående vatten runt båten. Friktionen ligger då inte mellan båtytan och vattnet utan mellan ett stillastående vatten och ett rörligt. Ja egentligen är det ju vattnet på båten som rör sig och resten som är still. Därav den sträva ytan.

AV
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Teoretiskt

borde en nästan helt laminär strömning kunna åstadkommas på olika sätt. Men ytspänningen i vattnet är ett problem då den borde öka risken för turbulens.

Planande båtar minskar motståndet genom att minska den våta ytan. Det kanske är bäst metod för fartökning men kostar ju energi och är inte lämpligt vid stort deplachement.

T´hure
 
Vad är det som gör simmarnas tävlingsdräkt så överlägsen? Är det ytan(sänkt motstånd i vattnet) eller gör den att simmaren ligger högre i vattnet?
Vad är det bästa för tex kanot är det en jättefin blank yta eller mer grovkornig(typ hajskinn)
Jag vaxade min kappseglingsbåt å trodde det var bra tills nån sa att det inte var bra man skulle istället stryka på grafitpulver på botten då det skulle bryta ytspänningen bättre!
Är lite nyfiken på å hitta ett "undermedel" hoppas det finns :)

/Janne
 
borde en nästan helt laminär strömning kunna åstadkommas på olika sätt. Men ytspänningen i vattnet är ett problem då den borde öka risken för turbulens.

Planande båtar minskar motståndet genom att minska den våta ytan. Det kanske är bäst metod för fartökning men kostar ju energi och är inte lämpligt vid stort deplachement.

T´hure

Det är precis det som "släppolymererna" i de tidigare nämnda färgerna åstadkommer.
Ett laminärt flöde med hjälp av låg ytspänning.

/Peter
 
Vad är det som gör simmarnas tävlingsdräkt så överlägsen? Är det ytan(sänkt motstånd i vattnet) eller gör den att simmaren ligger högre i vattnet?
Vad är det bästa för tex kanot är det en jättefin blank yta eller mer grovkornig(typ hajskinn)
Jag vaxade min kappseglingsbåt å trodde det var bra tills nån sa att det inte var bra man skulle istället stryka på grafitpulver på botten då det skulle bryta ytspänningen bättre!
Är lite nyfiken på å hitta ett "undermedel" hoppas det finns :)

/Janne

Det är just minskad turbulens vid ytan som gör hajskinn så bra,

/Peter
 
Naturen gråter

Finns det nåt medel som man tex kan stryka på kanoten som bevisligen har effekt?
Sysslar eliten med det här? Nån som vet???

/Janne

Det var ett tag populärt bland 60-talets jolleseglare att bestryka vattenlinjen med tjockflytande diskmedel före start vid lättvindssegling... Teorin vart att det skulle sänka ytspänningen runt båten, och det gjorde det säkert också - samt lämnade massor av såpbubblor efter sig.. Det hela förbjöds i kappseglingssammanhang, och jag tror faktiskt det redan då var av miljöhänsyn. Någon/några kloka personer förstod att det inte var så lyckat att släppa ut mängder med diskmedel.

Troligtvis förhåller det likadant med diverse magiska bottenfärger osv - kan nog fungera, men innebär också utsläpp av ämnen som knappast är nyttiga för naturen. Sånt ska vi väl inte hålla på med, vi som är friluftsmänniskor?

Jens
 
Jo, visst är det så.
Även de "mjuka" bottenfärgerna som ska förhindra tillväxt av allehanda små djur/växter är "självslipande", dvs de släpper ut massor av elände i havet.

/Peter
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips